icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Autisme

Om at være Sofie

„Jeg har svært ved at følge med i, hvad de andre børn gør i skolen. Jeg kan ikke finde ud af reglerne i lege. Jeg tror tit, at de alle sammen er ligeglade med mig. Så bliver jeg ked af det og ligeglad med dem.“

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 24-2005 /

11-årige Sofie Koborg Brøsen fortæller i en fin lille bog „Kan I forstå mig“om at være hende og at være autist. Sofie er integreret i en almindelig folkeskole, og hun har skrevet bogen i håb om at få jævnaldrende til at forstå, hvordan hun ser og oplever verden.
„Nogle af de andre i klassen finder sammen i grupper, og så finder de nogen at drille. For det meste er det mig, der bliver drillet. Så føler jeg, at jeg skal kaste op.“

Bogen kan læses af både børn og voksne og kan anvendes som klassesæt til skoleelever på mellemtrinnet og i overbygningen. Desuden kan bogen også læses af børn og unge med autisme eller Aspergers syndrom, deres søskende, forældre og andre pårørende.
„Jeg vil gerne lege med dem fra klassen. Jeg ville ønske, at de nogle gange spurgte mig. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal spørge dem, så de siger ja.“

„Kan I forstå mig?“er en vedkommende, lettilgængelig og enkel skildring af Sofies hverdag og ifølge pressemeddelelsen fra forlaget rammer bogen et informationstomrum i autismeområdet, hvor der hidtil ikke fandtes publikationer fra børn til børn.
Bogen er udgivet af Videnscenter for Autisme, der har udarbejdet en lærervejledning til Sofies bog i samarbejde med fagfolk og Sofies mor. Vejledningen rummer en kort gennemgang af de vigtigste funktionsnedsættelser, som er knyttet til autisme.

„Det sker nogle gange, at de andre er gået over i musiklokalet eller over til håndarbejde, uden at jeg har opdaget det. Så tror jeg, vi har fri og pakker og ringer til mor.“

Børn, der er anderledes, udsættes ofte for mobning, og mange børn med autisme har både svært ved at forstå og undgå mobning. Lærervejledningen lægger op til op til at lade eleverne sammenligne deres egne tanker og følelser med Sofies for på den måde at forstå hende bedre.

Bogen og lærervejledningen kan rekvireres på www.autisme.dk.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Voksenhandicap­området, Aflastning, Børn og unge