icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Debat

Evidens – kan man virkelig være for eller i mod?

Af Mette Brunberg, forstander, Svanehuset. (Modtaget d. 12.10.2005)

Jeg synes, der føres en – til tider - temmelig unuanceret debat om dette emne. Ingen kan da for alvor mene, at der er tale om et enten eller?
Mit synspunkt er, at relationen er særdeles vigtig i alt pædagogisk arbejde.

Jeg synes – både som tidligere institutionsbarn (9 – 17 år), som mor og bruger af almindelige daginstitutioner, som søster til en kvinde med psykisk udviklingshæmning og behov for støtte i langt de fleste situationer, som socialpædagog, og nu som forstander – at det er på tide, at denne ligegyldige diskussion slutter… der findes ikke ét svar.

En god relation er ikke noget, der hænger frit i luften. Den kan være et særdeles velvalgt værktøj – en metode; vi vælger fx ofte den i personalegruppen med den bedste relation til barnet, når problemer skal løses. I min forståelsesramme må alle vi, der arbejder i det socialpædagogiske felt – uddannelse eller ej – være drevet af ønsket om at bidrage til højnelse af et andet menneskes livskvali-tet – at yde omsorg.

Ligger der ikke netop i omsorgens væsen:
• At vi ønsker at udvikle vores kompetencer, således at vi kan møde de udsatte grupper med størst mulig viden – både når det gælder om at gå ind i en relation og i valget af de faglige teorier og metoder.
• At vi er parate at analysere, måle og veje (med chancen for at bliver fundet for let), for på den måde at udvikle og kvalificere vores praksis.
• At dokumenterer vores værd, så kommende generationer af kolleger – uddannede eller ej, kan „stå på skuldrene“ af os, så de i relation til den enkelte, bliver endnu bedre til refleksivt og nuanceret at vælge den tilgang de tror, vil have den bedste effekt.
• At vi søger at undgå at gentage de fejl – som vil ske under vejs – er villige til at evaluere praksis og metode, eller lider vi måske lidt af præstationsangst?

Jeg håber snart denne debat vil dø ud, så vi kan bruger vores ressourcer til refleksivt at benytte og udnytte alle de forhåndenværende midler i den gode sags tjeneste – også evidens, mål, vidensdeling, teori, evaluering, omsorg og relation.

Der er, efter min bedste overbevisning, ikke tale om et modsætningsforhold i dette.

(Mette Brunbergs fulde læserbrev kan læses på www.sl.dk/evidens)