icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Den nye pædagoguddannelse

Haarder vil ikke betale for SU-praktik

Trods alle anbefalinger om det modsatte, ser det ud til, at de pædagogstuderende fortsætter som billig arbejdskraft.

  • Af Bille Sterll
  • 23-2005 /

Den lønnede praktik bevares i det nye lovforslag om pædagoguddannelsen, som undervisningsminister Bertel Haarder nu har sendt i høring. Til gengæld er SL godt tilfreds med nye muligheder for specialisering og fordybelse.

Den nye pædagoguddannelse har været længe undervejs. Nu foreslår Bertel Haarder så, at praktikken forbliver lønnet. Til dagbladet Politiken siger han, at det ikke er pengene værd at betale den pris, kommunerne ønsker for omlægningen af praktikken.  –Regeringen ønsker på den ene side, at de videregående uddannelser skal løftes. På den anden side skal de studerende være billig arbejdskraft. Lovforslaget siger heller ikke en lyd om uddannelse af praktikvejlederne. Det er useriøst, mener SL’s næstformand Mogens Seider.

11 fag bliver til fem
På andre områder får Haarders forslag pænere ord med på vejen fra SL. Undervisningsministeren vil skære uddannelsens nuværende 11 fag ned til fem:

Tre obligatoriske fag, nemlig pædagogik, dansk kultur og kommunikation samt individ, institution og samfund.
Et valgfrit liniefag, enten sundhed, krop og bevægelse eller udtryk, musik og drama eller værksted, natur og teknik.
Og endelig praktikken, som består at tre måneders øvepraktik og to gange et halvt års lønnet praktik.

–De færre fag vil give de studerende tid og plads til fordybelse. Samtidig kommer der et klarere fokus på faget pædagogik, så jeg forventer et fagligt løft, men enten skal praktikken lægges om til SU-praktik, eller også bør uddannelsen forlænges for at leve op til de øgede krav, siger Mogens Seider.

Desuden skal de studerende specialisere sig inden for enten børn og unge, mennesker med funktionsnedsættelser eller børn og voksne med sociale problemer.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpolitik, Uddannelse