icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Debat

Kære Kirsten Nissen 3

Af Pia Pedersen (Modtaget d. 17.10.2007)

Jeg forstår, at dømme ud fra dit svar på læserbrevet i sidste udgave af Socialpædagogen, at du mener, at det undervisningsrelevante indhold i fagbladet er på et nogenlunde tilfredsstillende niveau. Det vil jeg på ingen måde bestride, blot forsøge at hæve kvaliteten yderligere i den debat om undervisning, der åbenbart pågår i SL og Social­ pædagogen.

For at kunne deltage kvalificeret, finder jeg det nødvendigt at blive opdateret om nogle helt fundamentale holdninger, da jeg, trods det tilfredsstillende niveau, ikke har kunnet danne mig et overblik.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan SL forholder sig til de skærpede krav i forhold til undervisning af anbragte børn. Herunder de forpligtelser, der påhviler os i forhold til fagrækken og antallet af lektioner. For vi er vel enige om, at der her er et problem, er vi ikke?

Hvad er SL’s holdning i forhold til prøveproblematikken over for disse børn? Hvordan ser SL på reglerne for fritagelse fra folkeskolelovens regler?

Hvordan har SL deltaget i debatten med Bertel Haarder vedr. afbureaukratisering (på linje med de syv anbefalinger, som hovedbestyrelsen i DLF har udformet)?

Hvad har i gjort for at sikre, at bekendtgørelser udsendes så betids, at vi kan nå at tage højde  for dem i undervisningen? Som I ved, er det et virkeligt stort problem.

Jeg kunne godt tænke mig, at I fremover gør mere ud af at få informeret medlemmerne om det store arbejde I gør mht. ovenstående problematikker. Man kan jo ikke vide, hvor aktive I er, når der ikke står noget om det i bladet. Og det ville da være ærgerlig, hvis man fik en fornemmelse af, at kontingentet til SL var spildt.

PS. Bertel Haarder er undervisningsminister.

Kære Pia Pedersen

Generelt mener vi i Socialpædagogernes Landsforbund, at alle børn skal have en undervisning, de har glæde af, og som de kan bruge til noget. Og så er det klart, at nogle børn skal have en anden form for undervisning end andre. Der skal tages udgangspunkt i det enkelte barns behov. Det har vi i tidens løb påpeget mange gange blandt andet over for undervisningsministeren i forbindelse med vidtgående specialundervisning, og det vil vi blive ved med. Sidst har vi gjort det ved den undersøgelse vi i juni offentliggjorde om den mangelfulde skolegang, som unge på de sikrede institutioner har haft.

Vi er meget enig i, at der meget ofte er alt for kort tid mellem vedtagelse af lovgivning, udsendelse af bekendtgørelser mv. og til, at de pågældende ændringer skal træde i kraft. Det fremhæver vi løbende over for de politiske beslutningstagere.

Når det gælder afbureaukratisering, deltager Socialpædagogernes Landsforbund i det arbejde, som regeringen har igangsat om mindre bureaukrati og regelsanering.

Med venlig hilsen Kirsten Nissen forbundsformand