Socialpædagogisk faglighed i fokus
Af Britt Kristensen. Hestedamsgade 6, 2.th., Horsens. Projektleder Børn- og Unge -Centret Engvejen. HB medlem. Socialpædagogerne Østjylland og Tina Naldal Nielsen. Søndergade 23, 2., Horsens. Afd. Leder Bo-Horsens. Bestyrelsesmedlem. Socialpædagogerne Østjylland. (Modtaget d. 18.2.2007)
Det er nu, vi som socialpædagoger skal på banen og fortælle omverdenen om den kompetence, der ligger i vores faglighed. Vi skal sige det højt, med stolthed i stemmen!
De sidste dages fokus på det socialpædagogiske arbejde på Strandvænget har givet en ikke tidligere set opmærksomhed til vores fag.
Der sendes signaler om, at opgaven bør løses af fagligt kompetent personale, som har etikken i højsædet og hvis arbejde tager sit udgangspunkt i det enkelte menneske, som Serviceloven foreskriver.
Vi ser det som en anerkendelse af den socialpædagogiske faglighed, samt en mulighed for at tydeliggøre de opgaver og udfordringer, der løses inden for vores fagområde.
På trods af afsløringerne på Strandvænget og Sjælør, udføres der dagligt et godt og udviklende stykke socialpædagogisk arbejde landet over.
På Socialpædagogernes kongres i 2004 vedtog vi et etisk værdigrundlag, hvori vores opgave beskrives: Vi skal tilrettelægge og udføre støtte, så det enkelte menneske bevarer sin værdighed, sin integritet og sin ret til selvbestemmelse.
Socialpædagogernes vigtigste opgave er at skabe rammer, samt muligheder for udvikling og trivsel.
Vi arbejder dagligt med de i handleplanen fastlagte mål for den enkelte – der observeres, dokumenteres og evalueres -løbende.
Dette kræver samtidig, at den ansatte er villig til, og har mulighed for kontinuerligt at udvikle sin faglighed, dette gennem refleksion over egen praksis, supervision, faglig dialog og deltagelse i efter- og videreuddannelse.
For at understøtte denne udvikling, bør socialpædagogiske arbejdspladser ledes af socialpædagoger, ligesom ansvaret for opgaveløsningen skal varetages af uddannet personale, primært socialpædagoger.
Vi synes, det er positivt, at der nu rettes opmærksomhed på det socialpædagogiske arbejdsområde. Ad den vej skabes der mulighed for synlighed og ikke mindst dialog om, hvordan vi som samfund vægter at behandle borgere, med behov for særlig hjælp og støtte.