icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Debat

Vi holder os til ilden i Ikast-Brande Kommune

Af Borgmester Carsten Kissmeyer (V) og formand for Sundhedsog Omsorgsudvalget, Frank Heidemann Sørensen (S), IkastBrande Kommune (Modtaget d. 12.10.2007)

I Socialpædagogen 7. september 2007 er der i artiklen “IkastBrande Kommune – Politikerne holdes til ilden” en række udsagn, som både tillægger byrådet og borgmesteren i Ikast-Brande Kommune nogle motiver, som vi ikke kan genkende.

I forbindelse med kommunesammenlægningen skulle vi som politikere fra de tre tidligere byråd og sammenlægningsudvalget forholde os til overtagelse af dagtilbud og bosteder fra de tidligere Ringkjøbing og Vejle amter. Politikere fra de tre tidligere byråd og sammenlægningsudvalget har besøgt institutionerne. De tilbud, som vi var usikre på overtagelsen af, har vi besøgt flere gange. Desuden har vi selv besøgt samtlige institutioner. Der er dermed ikke blot tale om besøg på “et par institutioner”.

Besøgene har givet os som beslutningstagere et direkte indtryk af de opgaver, der løses på stederne og af den faglighed, der kræves i den forbindelse. Vi har fået indtryk af velfungerende tilbud, som vi valgte at overtage for at sikre tilbudene i området og for at få direkte indflydelse på aktiviteterne. Sundheds- og Omsorgsudvalget har desuden besluttet, at der skal holdes et årligt dialogmøde med institutionerne.

I 2007 har dagtilbuddene og bostederne haft samme budgetniveau, som i de tidligere amter,  dog reduceret med 2,5 procent, som følge af rammeaftalen på det sociale område. Det er således et vilkår, der gælder alle tilbud inden for den midtjyske region, uanset om de drives af kommunerne eller af regionen.

Ikast-Brande Kommunes budget for 2008 og overslagsårene udvides med 3,2 mio.

kr. netto pga. øgede behov på området. Behovet dækkes der, hvor det mest egnede tilbud for borgeren findes. Desuden har vi afsat særlige midler til udvikling af viden på autismeområdet. Kommunalreformen er fulgt af en finansieringsreform, der betyder, at kommunerne finansierer egne borgeres tilbud 100 pct. Det medfører naturligvis en større interesse for at vurdere tilbuddenes kvalitet og pris.

Vi ønsker at opnå synergi og sammenhæng mellem de gamle og nye kommunale tilbud. Vi har nu fundet den organisering på området, som vi ønsker for fremtiden. Det betyder ganske rigtigt, at der skal ske en effektivisering af ledelseslaget på lidt længere sigt. Det er også rigtigt, at vi over de næste fire år vil gennemføre et IT-projekt på psykiatri- og handicapområdet, der baserer sig på kandidatafhandlingen “Digitalisering af specialinstitutioner – konsekvensanalyse” fra Syddansk Universitet.

Vi får således nogle tilbud, hvor vi prioriterer den brugerrettede tid højt, og hvor vi har en effektiv anvendelse af tidens IT-teknologi. Det vil komme både brugere og personale til gavn. Ikke mindst fordi stederne vil være bedre rustet til fremtidens konkurrence.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Debat