icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kommunalreform

Vi fik en appelsin i turbanen

På Pensionatet Hulegården i Brøndby har både medarbejdere og forstander Lars Nielsen oplevet kommunalreformen og de ændringer, der fulgte med, som en god vitaminindsprøjtning til deres arbejde med de fysisk og psykisk udviklingshæmmede beboere. Hulegården hører under Region Hovedstaden.

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 22-2007 /

På Pensionatet Hulegården i Brøndby har både medarbejdere og forstander Lars Nielsen oplevet kommunalreformen og de ændringer, der fulgte med, som en god vitaminindsprøjtning til deres arbejde med de fysisk og psykisk udviklingshæmmede beboere. Hulegården hører under Region Hovedstaden.

Lars Nielsen, der er næstformand i Ledersektionen hos Socialpædagogerne, siger:

– Vi er blevet nødt til at kigge på indholdet i vores kerneydelse  både fagligt, pædagogisk og ledelsesmæssigt. Og jeg tror på, at det er en sund proces at få rippet op i det hele, selv om man altid kan finde noget, der er besværligt i det nye.

– Men det kræver, at man som institution kender sin besøgelsestid og kan agere på den nye situation på en måde som matcher tingene. Den nye finan siering – takstfinansi ering – betyder, at der automatisk kommer økonomi ind i billedet på en hel anden måde. Vi har ikke længere monopol på området, og det betyder, at vi skal forholde os meget professionelt til økonomien. Dog ikke mere professionelt end at den kerneydelse, man gerne vil levere, kan leveres.

– Når vi bevæger os væk fra de monopollignende til de markedslignende vilkår, er vi nødt til at bruge energi på, hvad der vil fremme formålet med den kerneydelse, vi skal levere. Økonomien bliver svækket, hvis vi ikke tiltrækker de rigtige borgere.

– Lige meget hvor lidt man bryder sig om konkurrence, så kan jeg – alt andet lige – ikke forestille mig andet end, at konkurrence vil komme borgerne til gode, idet det giver større valgmuligheder til den enkelte, siger Lars Nielsen.

– For os har konkurrencen betydet, at vi må vurdere, om  den målgruppe, vi tidligere har haft, også i fremtiden vil være den rigtige. Vi er nået frem til, at vores målgruppe skal ændres, fordi vores tilbud ikke matcher det, der kan kaldes “varig bolig”. Til gengæld har vi viden, erfaring  og faglige traditioner som gør, at vi kan udvikles til at være et midlertidigt tilbud, hvor borgeren eller den unge får afklaret sit livsforhold i forhold til fremtiden.

– Det er en lang proces, som ikke er overstået fra den ene dag til den anden. Men det er en stor udfordring, også for vores faglighed, at vi kan være i stand til at skifte målgruppe.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpolitik, Ledere og mellemledere