icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
IT

nedbrud - Forbundet kortsluttet

Kabler blev gravet over, og it-systemer gik ned – en stribe uheld gik i en hel uge ud over medlemmernes adgang til service fra forbundshus og kredse

Det burde jo bare virke – men det gjorde det ikke. Den sidste uge af september blev Socialpædagogerne ramt en usandsynlig række af uheld, der både ramte telefonlinjerne til forbundet og forbundets it-forbindelser. På et tidspunkt kunne man hverken ringe eller maile med forbundet.

 -Og det er selvfølgelig det værste – at det gik ud over de medlemmer, der havde brug for hjælp og service fra forbundet. Det er ganske enkelt  ikke rimeligt, at de ikke kunne komme igennem til os, konstaterer sekretariatschef Povl Anker Andersen.

 -Dernæst var det selvfølgelig også til voldsom gene for de ansatte på kredskontorerne og i forbundshuset. Ikke mindst for dem, der er i direkte kontakt med medlemmerne, men også for de medarbejdere, der arbejder med mødeafvikling og med arrangementet af den kommende kongres, siger han.

Problemerne startede tirsdag den 23. september med en varslet strømafbrydelse i forbundshuset i forbindelse med elarbejde i gaderne i det indre København. Desværre var der problemer med it-systemet, da det skulle startes op igen.

Dernæst gravede DONG onsdag et kabel over et helt andet sted i København, hvilket igen lagde linjerne til og fra huset ned. Ydermere tog det en rum tid, før den fejl overhovedet blev  meldt. Torsdag gravede DONG endnu et kabel over, samtidig med at skaden fra onsdag fortsat ikke var rettet.

Og for at fuldende række af uheld blev forbundets itleverandør, KMD i slutningen af ugen ramt af fejl, der betød, at forbundets sagsbehandlingssystem ikke fungerede.

Først tirsdag den 30. september – altså en hel uge efter den første strømafbrydelse – kom der fuld gang i systemerne igen.

 -Der er altså ingen indre sammenhæng mellem disse tre alvorlige hændelser. Ja, sandsynligheden for at de skulle ske samtidig var meget lille – men den eksisterede altså, og det giver os naturligvis meget at tænke over fremadrettet, når vi taler sikkerhed og beredskab, siger Povl Anker Andersen.

Han peger på, at de to leverandører hver især svigtede alvorligt:

 -Fejl kan opstå, men at det  tog så lang tid at udbedre dem og få vores systemer op at køre igen, det er helt uholdbart. Vi må derfor overveje rammerne for vores fremtidige samarbejde.

Men begivenhederne giver også anledning til at kaste et kritisk blik på forbundets eget beredskab:

 -Vi håber, vi har været bedre end vores leverandører til at informere om problemerne, men vi vil også give vores egne procedurer og beredskab – herunder kommunikationen – et grundigt eftersyn. Vi skal gøre, hvad vi kan for ikke igen at blive lammet på den måde, lover Povl Anker Andersen.

Bundlinjen er, at det er særdeles beklageligt i forhold til medlemmerne, siger han:

 -Vi er dybt kede af situationen. Nedbruddet var et svigt over for vores medlemmer.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Forbund og a-kasse