icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kommentar

Vi skal styrke den socialpædagogiske faglighed

Med OK 08-resultatet fulgte, at professionsbetegnelsen “socialpædagog” blev indskrevet i vores overenskomst. det forpligter, synes jeg.

Lige siden vi i 1992 fik en generalistuddannelse, har vi haft fokus på, hvordan socialpædagogikken har haft det i vores grunduddannelse. Det fokus har vi nu skærpet, idet hovedbestyrelsen på deres junimøde har besluttet, at vi skal sætte gang i diskussionen af muligheden for at styrke den socialpædagogiske profil og kompetencer via en selvstændig, specialiseret og fremtidssikret socialpædagogisk uddannelse.

Behovet for en styrket socialpædagogik møder vi hos forstandere og ledere, der efterlyser det hos de nyuddannede. Vi har mødt det fra omverden generelt oven på mediernes afsløringer af de forskellige sager på vores område. Og vi har selv løbende drøftet betydningen af specialiseringen for vores faglighed, profession og evne til at tiltrække unge til faget.

Sideløbende med vores egne interne refleksioner har vi også spurgt interessenter, ressourcepersoner og forskere om, hvad de mente om en særlig uddannelse for socialpædagoger. Vores rundspørge viste blandt andet også, at flere politikere i folketinget, i KL og i regio nerne – på tværs af partiskel – synes, der er behov for en særlig socialpædagogisk uddannelse.

På den baggrund bad vi den norske uddannelsesforsker Pär Nygren om at udarbejde en skitse til en socialpædagogisk uddannelse. Og det er der kommet en utroligt spændende inspirationsskitse ud af. Skitsen bygger på AIEJI’s fælles platform for socialpædagoger i Europa og hans forskning i de norske uddannelser. Og vi kan bruge den i vores videre arbejde.

Et væsentligt incitament til at skærpe fagligheden er naturligvis også, at vi på den måde står stærkere i forhold til at kunne rekruttere  studerende. Det får vi brug for i årene fremover.

Med OK 08-resultatet fulgte, at professionsbetegnelsen “socialpædagog” blev indskrevet i vores overenskomst. Det forpligter, synes jeg. Og det ville klæde os, hvis vi fik en klarere professionsprofil. Det tror jeg, arbejdet mod en ny specialiseret uddannelse kan give.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der er behov for en selvstændig socialpædagogisk uddannelse. Det sociale område har været igennem en rivende udvikling de seneste år, en udvikling der fortsætter. Så en socialpædagogisk uddannelse skal være målrettet og fremtidssikret, så vi kan møde de nye opgaver og krav, området stiller os. Det bliver en stor men spændende udfordring, og jeg tror – uanset hvor initiativet lander, at det bliver en spændende rejse for vores faglighed.

 

 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Debat