De værste molbo-besparelser blev afværget
Sparekrav på 8 procent på de tidligere amtslige tilbud blev til 2 i budgetforliget i Faaborg-Midtfyn Kommune
Måske husker du historien om storken, der trampede kornet ned på molboernes marker. Hvorefter molboerne besluttede at sende en flok hærdebrede mænd ud for at jage storken væk. Med det resultat, at meget mere korn blev trampet ned.
Med visse omskrivninger var et lignende scenarie ved at udspille sig under de nyligt afsluttede budgetforhandlinger i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Allerede i foråret 2008 blev samtlige tilbud på handicap- og psykiatriområdet påtvunget en besparelse på 2 procent. Den ønskede politikerne videreført i 2009. Men ikke nok med det. De forlangte yderligere en besparelse på de tidligere amtslige tilbud på hele 6 procent.
Hvis effekten af de 2 procent svarer til et par storkeben, ville en ekstra besparelse på 6 procent virke som adskillige par bondetræsko for de berørte aktivitets- og bosteder. Ydermere ville kommunekassen kun i beskedent omfang få det bedre.
Skær 5 millioner – spar 1
Det skyldes, at besparelserne skulle hentes via takstnedsættelser. Men da de fleste pladser på de tidligere amtslige tilbud købes af andre kommuner, ville de løbe med den største økonomiske gevinst. En gevinst, som de ikke engang havde bedt om.
En besparelse på 6 procent betød, at de amtslige tilbud skulle finde 5 millioner kroner på driften, mens Faaborg-Midfyn Kommune kun ville spare 1 million.
Det var det, der fik ordet “molbohistorie” til at figurere i et af de mange og temmelig ensartede høringssvar, som sandsynligvis var stærkt medvirkende til, at politikerne i sidste ende valgte at tage træskoene af og droppe de ekstra 6 procents besparelser i det budgetforlig, der blev indgået 28. september.
Det tror de medarbejdere på området, vi har talt med, i hvert fald. Bland andet tillidsrepræsentant Sven Johannesen fra Palleshave, som også fremhæver Socialpædagogerne Lillebælts indsats:
-Det var rart, at de troppede op straks, da vi henvendte os, og var synlige med høringssvar, læserbreve og debatindlæg. Jeg er sikker på, at arbejdspladsernes og tillidsrepræsentanternes aktive rolle samt kredsens synlighed var en medvirkende årsag til, at besparelserne på de 6 procent blev taget af bordet igen.
Kan vende tilbage næste år
Glæden over, at den store besparelse blev droppet, er til at tage at føle på, men det betyder ikke, at alt er lyserødt. De 2 procent må man bokse videre med. De gør ondt på det enkelte bosted samtidig med, at kommunen får forbløffende lidt ud af besparelsen.
-På Palleshave skal vi spare 170.000 kroner, men da en del af vores beboere kommer fra andre kommuner, giver det kun Faaborg-Midtfyn 40.000 i kassen. Det rammer os hårdt, og vi finder det ikke rimeligt, siger Sven Johannesen.
Samme melding kommer fra Tommy Neesgaard, leder af bostedet Toften:
-Jeg skal finde 172.000 kroner, mens kommunen kun sparer 51.000.
Dertil kommer, at de tidligere amtstilbud meget vel kan blive mødt med et nyt, stort sparekrav, når kommunalpolitikerne næste år tager fat på 2010-budgettet. Planen om at spare 6 procent er nemlig ikke grebet ud af den blå luft. Da fem små kommuner i 2007 smeltede sammen til Faaborg-Midtfyn Kommune, lykkedes det faktisk at gennemføre en seks procents besparelse på de kommunale tilbud under ét. Idéen om, at det samme må kunne lade sig gøre på de tidligere amtsinstitutioner lever videre i flere kommunalpolitikeres hoveder.
Birgitte Andersen er tillidsrepræsentant i Egeparken 2 og medlem af kommunens hovedudvalg. Hun frygter, at historien kan gentage sig næste år: – Borgmesteren har bebudet, at han vil tale med de øvrige borgmestre om en kollektiv nedsættelse af taksterne i hele regionen. Han mener fortsat, at det må kunne lade sig gøre at spare på amtsinstitutionerne på linje med de øvrige tilbud i kommunen. Desuden vil man nøje gennemgå udgifterne til de pladser, man køber af andre kommuner – de dyre enkeltsager – med henblik på en eventuel hjemtagelse. Holdningen er, at vi sagtens kan ansætte de 10-15 mennesker, der skal til, for at give et lige så kvalificeret tilbud. Men jeg er meget usikker på, om vi har den nødvendige ekspertise til at tage os af de mennesker, det handler om.
Serviceniveauet under lup
Faaborg-Midtfyns planer om at koordinere med de andre kommuner i regionen, fremgår direkte af teksten i budgetforliget.
Ifølge kommunens sundheds- og handicapchef Sten Dokkedahl går kommunen nu i gang med en nærmere undersøgelse af, hvordan serviceniveauet er sammenlignet med de øvrige kommuner.
-Vi har en enestående chance for at få koblet de tilbud, der hele tiden har ligget i kommunalt regi, med de tidligere amtsinstitutioners tilbud, ligesom vi skal have fundet ud af, om vi har den rigtige snitflade mellem de meget specielle og de almindelige tilbud på eksempelvis ældreområdet. Det kan godt være, at de andre kommuner vil betale for den kvalitet, vi kan tilbyde, men det kan også godt være, at vi er for dyre og kan gøre det billigere. Vi skal have undersøgt mulighederne for at effektivisere og rationalisere, men det betyder ikke nødvendigvis serviceforringelser.
Til det siger Tommy Nesgaard fra bostedet Toften:
-Hvis det munder ud i et lige så stort sparekrav til næste år, holder det ikke. Man kan ikke gennemføre en besparelse på 6 eller 8 procent, uden at der vil ske en kraftig forringelse af servicen. I givet fald vil vi opleve større sygefravær og flere voldsepisoder med udadreagerende beboere. Vores arbejdspladser vil blive meget lidt attraktive, og jeg tror også, at besparelser af den størrelsesorden vil resultere i, at kommuner, der i dag køber pladser hos os, vil holde op med det.
-Faktisk prøvede de allerede i år at få de øvrige kommuner til at gå med til at sætte taksterne ned med 1 procent, men det ville de ikke være med til. Skulle det lykkes at blive enige om en harmonisering næste år, tror jeg næppe, at det vil resultere i en besparelse på mere end en halv til en hel procent, tilføjer han.
Skal synliggøre os
Med budgetforliget og det voldsomme sparekrav af bordet mener Tommy Neesgaard, at tilbuddene på handicap-og psykiatriområdet har fået et godt pusterum.
-Det skal bruges til at synliggøre, hvad det egentlig er for nogle problemstillinger, vi arbejder med. Det har vi lovet hinanden på et nylig afholdt lederseminar. Vi vil søge foretræde hos politikerne, og vi vil holde tæt kontakt til medlemmerne af Socialudvalget.
På plussiden noterer Tommy Neesgaard en lydhør sundheds- og handicapchef med faglig indsigt samt muligheden for nærkontakt med politikerne:
-Sammen med lederen af et andet botilbud sendte jeg for kort tid siden et oplæg om den fremtidige udvikling på psykiatriområdet og fik en meget positiv tilbagemelding med tilsagn om, at hun gerne vil mødes med os. I amtet var det utænkeligt, at man skrev direkte til politikerne. På den måde tror jeg meget på styreformen.
Men der er også hurdler at overvinde: – Mange kommunalpolitikere har meget lidt indsigt i, hvad vi arbejder med. Det er en ret udbredt holdning, at de tidligere amtstilbud er alt for dyre, og at handicap- og psykiatritilbuddene suger alle pengene til sig på bekostning af normalområdet. Men faktisk bruger de tidligere amtsinstitutioner ikke flere penge end i 2006. Desuden er vi rigtig gode til at overholde vores budgetter. Ikke ét et eneste af handicap- og psykiatritilbuddene i kommunen har brugt for mange penge. At udgifterne alligevel løber løbsk for kommunen, skyldes blandt andet, at de mangler overblik over, hvor mange borgere de har anbragt på bosteder med videre i andre kommuner, samt store regninger for hospitalsindlæggelser.