I skal slide for det - så på med vanten
67 procent af de kongresdelegerede satte deres stemme på, at socialpædagogerne har stor indflydelse
Socialpædagogerne sidder med foden på speederen, når det gælder om at have indflydelse. Så det er bare med at beholde den position.
Sådan udtrykte rådmand Mai-Britt Iversen sit syn på Socialpædagogernes rolle i de kommunale MED-udvalg ved den anden af de tre temadebatter, som handlede om Indflydelse.
Debatdeltagerne skulle indledningsvis tage stilling til og sms-stemme om de tre indledende spørgsmål: Hvor stor medindflydelse har social-pædagogerne på ledelsen af deres arbejdsplads? Hvor stor medbestemmelse har socialpædagogerne på arbejdstilrettelæggelsen i det daglige? Hvor stor indflydelse har socialpædagogerne på opgaverne og arbejdspladsens pædagogiske udvikling?
Ledelse flyttet til medarbejderne
Verne Petersen og Mogens Pedersen fra Kreds Østjylland summede sammen om besvarelser, salen havde afgivet. 48 procent af debatdeltagerne svarede, at de mener Socialpædagogerne har meget stor eller stor indflydelse på ledelsen af deres arbejdsplads.
-Det tror jeg hænger sammen med, at der ved kommunalreformen overordnet er taget ledelseskompetencer fra arbejdspladserne, sådan at lederne reelt bestemmer mindre end de tidligere gjorde. Og det betyder så, at medarbejderne får tilsvarende mere indflydelse på ledelsen af deres arbejdsplads, sagde Verne Petersen.
81 procent af debatdeltagerne svarede, at Socialpædagogerne har meget stor eller stor indflydelse på arbejdstilrettelæggelsen i det daglige. Det kom ikke bag på Mogens Pedersen, der bemærkede:
-Indflydelse på arbejdstilrettelæggelsen er jo alfa og omega. Man kan ikke forestille sig en moderne arbejdsplads, hvor man ikke involverer sine medarbejdere og afstemmer ønsker og viden i det daglige. De kedelige personalesager, vi ind imellem oplever, tror jeg er et resultat af, at medarbejderen ikke er blevet taget med på råd, sagde Mogens Pedersen.
Brug med-udvalgene
67 procent af debatdeltagerne satte deres smsstemme på, at Socialpædagogerne har meget stor eller stor indflydelse på opgaverne og arbejdspladsens pædagogiske udvikling. Det mente Verne Pedersen hang sammen med, at vi er blevet meget dygtigere til at bruge vores indflydelse i MEDudvalgene.
Socialpædagogernes rolle i MED-udvalgene var i det hele taget sat på dagsordenen. 23 procent af salen svarede i en af sms-afstemningerne, at for at øge socialpædagogernes medindflydelse på ledelsen af deres arbejdsplads, er det for eksempel vigtigt, at MED-indflydelsen hjælpes i gang på de arbejdspladser, hvor det ikke fungerer.
Rådmand Mai-Britt Iversen, der var en af paneldeltagerne sagde, at det er vigtigt at få indflydelse på eget arbejde, men hun opfordrede også til at prøve at få indflydelse et niveau højere oppe:
-I skal prøve at få indflydelse hos sådan nogle som mig. Min næstformand i MED-udvalget er en socialpædagog. Og i samarbejdet med ham henter jeg værdifuld viden og input til det daglige politiske arbejde, sagde hun og tilføjede:
-Indflydelse, det er noget I skal slide for – så på med vanten!
Samarbejde på tværs
Både Mai-Britt Iversen og børne- og undervisningsdirektør Jette Runchel fra Albertslund Kommune pegede på, at indflydelse med stor fordel kan søges gennem at styrke det tværfaglige samarbejde.
-Det er et utroligt vigtigt led i udviklingen af det her område. Så det kom bag på mig, at kun fire procent af jer havde stemt på TR-samarbejde på tværs af faggrupper som en måde at opnå medindflydelse på ledelsen af jeres arbejdsplads.
I Albertslund Kommune taler vi om en initiativpligt, som betyder, at man har pligt til at bruge de kanaler, der er til rådighed – og ikke altid lade sig begrænse af de formelle fora, sagde Jette Runchel.
Henrik Lund, der forsker i Arbejdsmiljø og Arbejdsliv på RUC undrede sig over, at 24 procent af salen havde svaret, at bedre efteruddannelse er det, der skal til for at øge Socialpædagogernes indflydelse på opgaverne og arbejdspladsens pædagogiske udvikling.
-Jeg tror det er utroligt meget mere vigtigt at sørge for et løbende forsøgs- og udviklingsarbejde, der involverer forskning tæt på de socialpædagogiske arbejdspladser. Vi mangler i den grad praksisforskning i Danmark, sagde Henrik Lund.