icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kongres

Uddannelse delte vandene

Ikke alle kongresdelegerede – og navnlig ikke de studerende – er enige med hovedbestyrelsen om, at der skal indføres en ny socialpædagogisk grunduddannelse

Skal der indføres en ny socialpædagogisk grunduddannelse? Det er der ikke udelt enighed om blandt socialpædagogerne. Det var i hvert fald det emne, der kaldte flest op på  talerstolen, da de delegerede skulle debattere formandens mundtlige beretning.

Svend Troelsen fra Storkøbenhavn lagde ud med at vendte situationen på hovedet og sige:

-Hvis en ny socialpædagogisk grunduddannelse er svaret eller løsningen, hvad er så spørgsmålet?

-Er det at uddannelsesstederne skulle have problemer med at forstå og praktisere specialiseringen? Det er det muligvis, men i praksis har ingen studerende nået til den konkrete specialisering, fordi uddannelsen først gik i gang i august 2007 og specialiseringen er sidste del af studiet.

-Den meget medieomtale er en anden mulighed, hvor vi via en mere specifik og længere uddannelse skal undgå at blive bragt i situationer,  hvor vor pædagogiske praksis bliver udstillet som på Strandvænget.

-Et andet spørgsmål kan jo være ønsket om en grundlæggende og måske heftig diskussion med BUPL om, hvor grænserne går mellem almen pædagogik, speciale pædagogik og socialpædagogik.

-Endelig kunne en pointe jo være, at vi via en længere uddannelse får bedre løn og opnår anerkendelse.  Men om en socialpædagogisk grunduddannelse er det rette svar, skal jeg ikke på stående fod afgøre, men jeg vil opfordre HB til hurtigst muligt at få bredt diskussionen om en eventuel ny uddannelse ud til en bred medlemsdebat, hvor vi lokalt inddrager alle relevante parter, sagde Svend Truelsen.

Opfordring til at vente
Ib Rønn Andreasen, Østjylland, havde meget svært ved at se begrundelsen for, at der skulle laves en socialpædagogisk grunduddannelse. Han kunne ikke forstå, at man ikke først lod den nye bekendtgørelse slå igennem og få den til at fungere.

-Den megen medieomtale af uheldige episoder og de skader, de har forvoldt, er blevet brugt som argument for at introducere den nye uddannelse. Hovedbestyrelsen må jo mene, at socialpædagogikken er truet, når man nu kommer med dette udspil.

-Det vi ser på arbejdspladserne er store rekrutteringsproblemer. Samtidig ser jeg et problem i den megen praktisering af konceptpædagogik. Refleksion er jo nærmest blevet et fy-ord. Alt for mange andre faggrupper går i øjeblikket ind og prøver at definere de socialpædagogiske rammer og den socialpædagogiske faglighed.

-Nu synes jeg, det er på tide, at vi definerer vores faglighed og får den lagt ind i de rammer den nuværende uddannelse indeholder, sagde Ib Rønn Andreasen.

Hanne Killemose, Østjylland, der arbejder inden for værkstedsområdet hilste derimod debatten om en ny uddannelse velkommen. – Jeg synes det er meget relevant, navnlig for os, der arbejder inden for handicapområdet, sagde hun.

Nicki Lykke Jensen, PLS, satte også spørgsmål ved, hvorfor hovedbestyrelsen lige nu introducerer en ny socialpædagogisk uddannelse.

-Sådan som vi studerende oplever verden, så har vi nu fået en ny bekendtgørelse. Vi er enige med SL i, at den socialfaglige specialisering skal styrkes. Men vi ved endnu ikke, hvordan specialiseringsdelen i den nye uddannelse fungerer.

-Men der er ingen tvivl om, at det kan blive bedre. Også med hensyn til, hvordan praktikpladserne fordeles. Det er oftest den rene lodtrækning. Derfor vil jeg gerne opfordre til, at vi nu evaluerer den eksisterende uddannelse og arbejder på, hvordan vi styrker den socialpædagogiske profil. Lad os få en sikker viden at handle på, sagde Nicki Lykke Jensen.

Caroline Augusta Rasmussen, PLS, fandt det meget forkasteligt, at Socialpædagogerne brugte Strandvænget som argument for at kræve en ny socialpædagogisk grunduddannelse.

-Det er den rene populisme. Det skal ikke være medierne, men SL’s medlemmer, der skal afgøre hvilken politik SL skal føre.

Ændring ikke tilstrækkelig
Poul Erik Petersen, Lillebælt og medlem af HB, begrundede hvorfor hovedbestyrelsen har valgt at arbejde aktivt for en selvstændig socialpædagogisk grunduddannelse.

-Jeg ved godt, at den eksisterende pædagoguddannelse lige er blevet revideret, og at ingen endnu er blevet færdiguddannet efter den nye uddannelse. Det er også rigtigt, at der med mulighederne for en “mild specialisering” er sket en forbedring.

-Men den er ikke tilstrækkelig i forhold til de mange forskellige opgaver, vi som socialpædagoger arbejder med i det daglige. Det gælder også de etiske udfordringer, vi står overfor. Derfor mener jeg, at det vil styrke den pædagogiske profession samlet set, at vi får en socialpædagogisk grunduddannelse, sagde Poul Erik Pedersen.

Steen Englund, Storkøbenhavn, sidder også i hovedbestyrelsen og stillede sig selv spørgsmålet, om det nu er klogt at gøre det, HB nu er i gang med. Nemlig at etablere en socialpædagogisk grunduddannelse.

-Efter min opfattelse er det hele tiden vores pligt at udfordre vores faglighed og vores profession. Vi skal gerne gøre det lysende klart, hvad vores faglighed er. Og det er ikke lysende klart med de ændringer, der er sket i den nuværende uddannelse.

-Derfor er det vores fælles ansvar – også I studerende – at hjælpe med til at gøre uddannelsen så god som mulig. Derfor må vi ikke tøve i angst for det nye og ukendte. Lad os derfor få sat skibet i søen og afprøvet mulighederne, sagde Steen Englund.

Derfor en ny uddannelse
I sin replik kom Kirsten Nissen yderligere ind på, hvorfor HB har besluttet, at Socialpædagogerne skal arbejde videre med planerne om en socialpædagogisk uddannelse.

-Det gør vi. Og, jeg er glad for at PLS og andre interesseret følger vores beslutninger. I det arbejde vil vi rigtigt gerne have PLS med, fordi vi nærmere skal udforme skitsen til en socialpædagogisk uddannelse.

Kirsten Nissen sagde videre, at der også er blevet spurgt til forbundets begrundelse for at arbejde for en socialpædagogisk uddannelse.

-Hertil må jeg sige, at generalistuddannelsen aldrig har været vores livret, men vi accepterede den, fordi alternativet var meget værre – nemlig en forkortelse af uddannelsen.  Derfor har det også været sådan, at SL siden fællesuddannelsens  etablering hele tiden har haft øje på mulighederne for at skærpe den socialpædagogiske profil i uddannelsen. Og det har vi bekræftet løbende i mange beslutninger i hovedbestyrelsen og på kongressen.

-Derfor er det naturligt, at vi, som organisation, holder øje med, hvornår der er basis for et uddannelsespolitisk fremstød. Og det er der nu.

I hørte selv, at Aleksander Aagaard fra Danske Regioner sluttede op om en selvstændig socialpædagoguddannelse. Det har KL ved formanden for socialudvalget Tove Larsen også, ligesom vi har fået tilsagn fra mange partier på Christiansborg om at slutte op.

-En ny uddannelse kan og skal ikke genoprette de skader, der er sket, som Ib Rønn talte om.

Efter- og videreuddannelse samt udviklingsarbejde er svaret på spørgsmålet om genopretning. Det har vi skabt basis for med Trepartsaftalen og OK 08 samt relanceringen af Det Kan Nytte.

Se debatten fra Socialpædagogernes kongres:
KongresKongres-TV: Beretningsdebat


Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Forbund og a-kasse