Demokrati i praksis og teori
Det nyeste nummer af tidsskriftet vera sætter fokus på demokrati – som det udspiller sig i både teori og praksis
Demokrati er sådan noget, vi gør i Børnerådet. Sådan svarede en 12-årig pige, da hun blev spurgt, hvorfor hun gerne ville genvælges til Børnerådet på Skole- og behandlingshjemmet Orøstrand.
Det nyeste nummer af tidsskriftet Vera sætter fokus på demokrati i teori og praksis.
Artiklen ‘I lære som demokrat’ beskriver ned i detaljen, hvordan børnene på Orøgård får indflydelse gennem Børnerådet. 12-15 gange om året mødes en repræsentant fra hver afdeling for at tage stilling til vidt forskellige sager, der kan spænde fra regler om brug af trampolin til tyverier fra køkkenet og legepladsens fremtid.
–Igennem årene er vi blevet klar over, hvor værdifuldt Børnerådet er i det daglige arbejde. Vi ser, hvordan børn, der tidligere ville reagere med aggression, enten verbalt eller fysisk, nu i stedet vælger at forelægge problemet for Børnerådet. Vi oplever børn og unge, der får styrket deres selvværd og selvtillid og tør stå frem. Vi ser børn og unge, der bliver meget ansvarsbevidste og passer på tingene, siger forstander Karsten Christoffersen.
Et pluk fra et mødereferat viser, hvordan Børnerådet har behandlet emnet regler omkring anvendelse af sportstøj.
–Sportstøjet er kun til sport, og Børnerådet synes, der skal være en konsekvens, hvis man går i sportstøjet til hverdag uden at det er til sport. Man skal være med til at vaske og lægge tøjet sammen og sørge for, at det er i orden, til det skal bruges. Forstander snakker med de voksne om dette og med vaskeriet.
Artiklerne ‘Brugernes indflydelse på det daglige liv’, ‘Danskernes livsformer er rundet af socialiserende velfærdsinstitutioner’ og ‘Demokrati som pædagogisk værdi’ belyser derimod emnet demokrati og pædagogik i helikopterperspektiv.
Professor Ove Korsgaard fra Institut for Pædagogik på DPU gennemgår de sidste 100 års syn på pædagogik og demokrati. Han skriver blandt andet:
–I dag vil stort set alle have demokrati, og dermed kunne man tro, at diskussionen om demokrati som pædagogisk værdi er lagt død. Det er dog langt fra tilfældet, hvilket skyldes, at der findes vidt forskellige opfattelser af, hvad der kendetegner ‘det gode demokrati’. Bygger demokrati primært på flertalsbestemmelse eller mindretalsbeskyttelse? På frihed eller på lighed? På individualisme eller kollektivisme? På konsensus eller konflikt?
Læs mere om det aktuelle nummer og om muligheden for at abonnere på www.vera.dk