Når de drikker for meget
Servicestyrelsen har oprettet en hjemmeside, som skal give informationer om misbrug, og hvad der kan gøres
vi har en beboer som er begyndt at trække sig tilbage og isolere sig i egen lejlighed. Når vi kommer og besøger ham, er han enten fuld eller sover. Vi har forsøgt at tale med ham, men han nægter at snakke om det og siger, at vi bare skal blande os udenom. Vi er efterhånden meget bekymrede for ham og føler os alle meget forpligtede til at hjælpe ham. Hvordan opnår vi kontakt med ham?
Sådan spørger en gruppe medarbejdere fra et bosted for udviklingshæmmede den “brevkasse”, som Servicestyrelsen har oprettet på sin hjemmeside om udviklingshæmmede og misbrug.
En anden gruppe medarbejdere spørger:
-Vi har en beboer, der drikker meget i perioder. Når han drikker, respekterer han ikke vores regel om ikke at drikke alkohol og være beruset i fælleshuset. De andre beboere giver udtryk for at være meget utrygge ved situationen, især når der ikke er personale. Når personalet er i fælleshuset, prøver vi på at skærme de andre beboere, og i øvrigt har vi talrige gange bedt ham om at gå, ofte uden held. Det har ført til diskussioner og situationer, der efterhånden er uholdbare. Nu er vi nået til at udelukke ham fra fælleshuset, for især at beskytte de andre beboere. Kan vi det?
Begge grupper får grundige svar om, hvad de kan gøre, når en af beboerne på bostedet har et misbrug.
Hjemmesiden indeholder også oplysninger om blandt andet relevante bøger og adressen på det landsdækkende netværk af fagpersoner, som Servicestyrelsen har oprettet.
En undersøgelse viser, at der er mindst lige så mange misbrugere blandt udviklingshæmmede som i resten af befolkningen, men kun få har adgang til en egentlig behandling.
Servicestyrelsen gør opmærksom på, at den manglende behandling især skyldes, at de udviklingshæmmede (og deres støttekontaktpersoner) oplever, at de bliver afvist i det almindelige behandlersystem. Mange alkoholbehandlere er skeptiske over for, om udviklingshæmmede kan drage nytte af behandlingen. Desuden eksisterer der i mange botilbud det, som Servicestyrelsen kalder gør-det-selv-mentalitet. Det betyder, at der er en tradition for, at personalet selv forsøger at løse alle mulige og umulige problemer, som de udviklingshæmmede beboere har.