På fem år er diagnosticering og medicinering af børn og voksne steget eksplosivt. Denne antologi belyser de pædagogiske problemstillinger, som den stigende diagnosticering og medicinering afføder på de specialpædagogiske og socialpædagogiske områder. Det sker ud fra teoretiske og videnssociologiske perspektiver, men også ud fra formidling af praksisnær forskning og praktikererfaringer.
Bogens kapitler har blandt andre disse overskrifter: ‘Diagnoser i udvikling – tendenser og konsekvenser i forhold til social- og specialpædagogik’. ‘Konstruktionen af diagnoser: En stædig rad eller en infantil autist?’. ‘Diagnoser som aspekter af børns selvforståelse i specialpædagogiske forløb’ samt ‘Den socialpædagogiske profession og diagnoser’. Bidragyderne er Thomas Brante, Inge M. Bryderup, Bjørn Hamre, Janne Hedegaard Hansen, Tore Kargo, Søren Langager, Niels Rosendal Jensen, Anthon Sand Jørgensen, Henrik Skovlund samt Lotte Hedegaard-Sørensen. Målgruppen er lærere og pædagoger på diplom-, master- og kandidatuddannelser, men også studerende på grunduddannelser og praktikere.
Udkommet på Hans Reitzels Forlag, 284 sider, 298 kroner.