icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Musik og drama – pædagogisk arbejde med forskellige målgrupper

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 18-2011 /

Anne Bloch og Michael Sundorph (red.)

Denne bog kan bruges i undervisningen på pædagoguddannelsens linjefag ‘Udtryk, musik og drama’ og handler om, hvordan man kan inddrage musik og drama i arbejdet med vidt forskellige målgrupper. ‘HJÆLP, det her kan jeg ikke. Hvor er det dog SYND for disse mennesker’. Sådan lød de første tanker, der løb gennem hovedet på cand.mag. i teatervidenskab og lektor på UCC Pædagoguddannelsen i Hillerød, Tina Ingstrup, da hun første gang mødte de skuespillere, hun skulle sætte en forestilling op sammen med. ‘For her sad mennesker med sonder; mennesker, der kun kunne bevæge øjnene; nogle senhjerneskadede mennesker på grund af biluheld eller andre ulykker’, skriver hun. Men det lykkedes at lave en forestilling, og i denne bogs kapitel ‘Det kan nytte’ forklarer hun detaljeret om overvejelser og metoder. Hvad gør man for eksempel, når en stor del af skuespillerne hverken kan huske rollen eller historien? En mulighed er at arbejde med ‘den usynlige medspiller’ – læreren – der stiller sig bag skuespilleren og derfra guider ham ind i rollen: ‘Husk, du skal dræbe dronningen’. Et andet af bogens kapitler handler om musikalsk samspil med mennesker med nedsat funktionsevne. 


Udkommet på Nautilus Forlag, 341 sider, 349 kroner.



 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Fagbøger, Uddannelse