Af Anne Marie Villumsen (red.)
Vi kalder dem mange ting, men vi ved for lidt om, hvem de mere præcist er – de udsatte børn. Og vi ved for lidt om, hvordan man gennem pædagogisk praksis kan støtte og hjælpe disse børn til større trivsel i deres opvækst. I denne antologi giver forfatterne fra hver deres position et billede af, hvad der virker og hvorfor. Fælles for de ni bidrag – uanset hvilken betegnelse, der bruges om børnegruppen – er, at det ikke mindst er sammenhængene omkring børnene og det enkeltes barns position i disse sammenhænge, der skal have opmærksomhed gennem en både social og pædagogisk indsats. Det hele handler om at opbygge en praksis, der ikke kun inkluderer og får barnet tilbage ‘i sammenhæng’, men som også arbejder direkte med barnets trivsel. Der skal mere fokus på de udsatte børn, både i uddannelsen og i den pædagogiske praksis, hvor man hele tiden skal lede efter nye muligheder for at arbejde relationsorienteret – selv med de meget sammensatte, komplekse problemer, der præger de udsatte børn og deres hverdag.
Udkommet på forlaget ViaSsystime. 218 sider, 250 kr.