Giv et eksempel på en succesoplevelse, hvor du havde en god relation i dit arbejde:
‘Åh, nej’, tænkte jeg, da ‘Ib’ fortalte, at han havde ændret planer. Når han skulle flytte fra Ungdomskollegiet, ville han alligevel ikke bo på et andet botilbud. Han ville bo i egen lejlighed tæt på forældrene. ‘Det bliver et stort nederlag’, tænkte jeg. Men jeg sagde ingenting. Senere fandt jeg ud af, at han i høj grad havde ændret mening, fordi hans mor havde en drøm om, at hendes søn da sagtens kunne bo for sig selv. Så satte jeg mig for, at jeg ikke på nogen måde ville manipulere med ‘Ib’, men hjælpe ham til at træffe den beslutning, der var rigtig for ham – og det lykkedes.
Hvad gjorde / gør du for at opbygge relationen?
Først og fremmest gjorde jeg det klart for mig selv, at jeg ville respektere Ibs valg. Hvis han valgte at flytte i lejlighed, ville jeg gøre alt, hvad jeg kunne, for at få det til at gå. Og til Ib sagde jeg: ‘For mig er der ikke nogen rigtig eller forkert løsning. Jeg vil bare have, at du ved, hvad du går ind til’. Så satte vi tegninger og billeder op på væggen af de to forskellige boformer, og for hver boform spurgte jeg: ‘Hvem skal hjælpe dig med posten? Hvem skal vække dig om morgenen? Hvem skal huske dig på at skifte tøj hver dag?’. På den måde nåede Ib frem til, at hvis han flyttede i lejlighed, ville det være hans mor, der skulle hjælpe – og det havde han ikke lyst til.
Hvad ser du som det største dilemma – eller den største barriere – i relationsarbejdet?
Når der ikke er tid. Vi er ofte to pædagoger til 18 unge, og så kan man nemt komme til at tænke på, at man også burde være fire andre steder end dér, hvor man er. Og så er det en udfordring, at relationen skal opbygges forskelligt afhængig af den enkelte unge. I forholdet til Ib lagde jeg vægt på, at han selv skulle tegne og skrive, så han bevarede styringen – overfor en anden skulle det være gjort helt anderledes.
Blå bog Navn: Jacob Bøgh Alder: 34 år Stilling: Socialpædagog Nuværende arbejdsplads: Ungdomskollegiet Kolding, der er en døgninstitution for unge udviklingshæmmede mellem 16 og 25 år Har også arbejdet med: Unge i en ungdomsklub (som praktikant) Uddannelse: Blev pædagog fra Esbjerg Seminarium i 2002 Udenfor jobbet: Arrangerer lege for voksne som teambuildingsinstruktør |