icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Dig og mig

Jeg troede på, at Jakob kunne blive en vinder

TRE SPØRGSMÅL OM RELATIONSARBEJDET

  • Af Maria Rørbæk
  • 18-2011 /

Giv et eksempel på en succesoplevelse, hvor du havde en god relation i dit arbejde

14-årige ‘Jakob’ var i aflastning hos mig, efter at han blandt andet havde lavet butikstyverier og puttet hjemmelavede bomber under biler og i skraldespande. En eftermiddag skulle han efter en kælketur med sin ven og mig have været i biografen med vennen og dennes mor, men moren meldte fra i sidste øjeblik. ‘Jeg vil gerne give jer begge to en billet’, sagde jeg, stak Jakob 200 kroner, og satte drengene af foran biografen. Stor var min overraskelse derfor, da de kom hjem før filmen var slut. De fortalte, at de alligevel ikke gad se filmen, og i stedet var gået over i en garage, hvor en gruppe unge hænger ud. Jakob hev to krøllede sedler frem fra lommen: ‘Men, Gerda, du skal have tak for, at du ville give os turen’, sagde han – og det selv om han så nemt som ingenting kunne have brugt pengene på kammeraterne.

Hvad gjorde / gør du for at opbygge relationen?

Jakob har autisme, så jeg gjorde tingene meget klare for ham. Blandt andet ved at bruge to syltetøjsglas med teksten: ‘Vinder’ og ‘Taber’. Jeg beskrev hans handlinger på en seddel. For eksempel: ‘Stjæle vanter’ eller ‘Du gik, da kammeraterne ville sætte ild på et toilet’. ‘Er det noget, som en vinder eller en taber gør’, spurgte jeg og kom sedlen i det glas, der passede til svaret. Fra dag et troede jeg selv på, at Jakob kunne blive en vinder i stedet for en taber – og det viste jeg ham ved at anerkende hans vinderagtige adfærd og undlade at nævne en fejl mere end én gang.

Hvad ser du som det største dilemma – eller den største barriere – i relationsarbejdet?

At kommunen bruger lang tid på visitationen, men fra den ene dag til den anden kan stoppe aflastningen uden en grundig evaluering. Der burde som minimum være en afsluttende samtale. ADHD og ASF er ofte genetisk betinget og derfor bør man også tage hånd om forældrene, som tit ender med at stå med nogle misforståelser.

Blå bog


Navn: Gerda Møller

Alder: 63 år

Stilling: Projektleder

Nuværende arbejdsplads: Fonden Kernehusene Bornholm, der blandt andet driver aflastning og klub for normalt- til højtbegavede børn med ADHD, ASF og beslægtede diagnoser

Har også arbejdet med: Voksne udviklingshæmmede på et opholdssted

Uddannelse: Blev socialpædagog i 1971

Uden for jobbet: Natur og islandske heste

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Mød et medlem, Artikelsamlinger