Tag til Norge min nyuddannede socialpædagog
Hvis du er en ung og nyuddannet pædagog, der gerne vil arbejde som socialpædagog, er svaret ofte udlandet. Flere nyuddannede end tidligere kommer ud til arbejdsløshed. Vi risikerer at tabe deres faglighed på gulvet, mener formanden for Socialpædagogernes arbejdsløshedskasse
Den tid er for længst forbi, hvor arbejdsgiverne stod i kø for at ansætte nyuddannede pædagoger. Nu er køen vendt den anden vej, og ofte er der 150-200 ansøgere til en ledig stilling. Unge nyuddannede pædagoger, der gerne vil arbejde med det særlige sociale område, har så svært ved at finde arbejde, at de ofte må drage udenlands og hente de erfaringer, der kan bane vej til det danske socialpædagogiske arbejdsmarked.
Tallene fra Socialpædagogernes a-kasse viser, at over 43 procent af de nyuddannede, der er medlem af arbejdsløshedskassen, meldte sig ledige i 2010. Til sammenligning var det tal i 2008 kun 15 procent. Mange flere end tidligere bliver også hængende længere tid i arbejdsløshedskøen. Således var godt 23 procent af en årgang nyuddannede fortsat ledige efter seks måneder.
Til sammenligning er der som helhed kun omkring fire procent ledige blandt alle arbejdsløshedskassens medlemmer. Så der er tale om en særdeles høj ledighed blandt dimittenderne.
Ansættelsesstop i kommuner og regioner og de mange fyringsrunder hos samme arbejdsgivere er den væsentlige årsag til, at det især er de nyuddannede, som bliver ledige, fortæller formanden for Socialpædagogernes a-kasse, Kaj Skov Frederiksen.
– Det er meget bekymrende, at de nyuddannede ikke kommer ind på arbejdsmarkedet, fordi vi risikerer at miste den værdifulde viden og de kompetencer, de har erhvervet sig, og som vi får brug for senere hen.
Selv om arbejdspladserne måske gerne vil ansætte nyuddannede medarbejdere, er det ofte vanskeligt, viser erfaringerne fra Holmstrupgård, der er et regionalt døgntilbud til unge mellem 14 og 23 år. Leder Knud Byskov:
– Der bliver skåret vældig kraftigt på budgetterne, og man forsøger i en omfattende personalepolitik at omplacere personalet til ledige stillinger. Derfor kan det være svært at ansætte en nyuddannet, selv om vi gerne ville.
– Økonomiske krisetider betyder også, at vi ikke sætter så mange pædagogiske projekter i gang, som vi ellers ville gøre, men satser på det sikre, siger Knud Byskov..
Samme meldinger lyder også fra andre arbejdspladser. Der en tendens til, at arbejdspladserne holder fast i det, der virker, og som man har kendskab til, og så bliver der ikke plads til at tage nyuddannede ind.
Også hos PLS – Pædagogstuderendes Lands-Sammenslutning – kan de mærke, at det er sværere for nyuddannede at få arbejde.
– Selvfølgelig har vi en masse erfaring fra uddannelsen, men ikke som færdiguddannede. Og som nyuddannede er vi de grønneste på markedet, siger faglig sekretær Kathrine Bødker Tegllund,
– Vi kan mærke, at der er en større utryghed for, om de studerende kan regne med at få job, og flere og flere melder sig i arbejdsløshedskasse, mens de er studerende. Det er vi selvfølgelig umiddelbart glade for, men det kommer på grund af utryghed, fordi de ikke som tidligere kan være sikre på at få arbejde.
Siden 2008 er der sket en markant stigning i ledigheden blandt nyuddannede. Således var godt 43 procent af de nyuddannede ledige i juni 2010. Desuden er de nyuddannede ledige i længere tid. Af dimittenderne fra juni 2008 var seks procent stadig ledige efter ni måneder. Det tal var i 2010 steget til 15,7 procent
Når ovarierne tikker
Det er især svært for de yngste nyuddannede at få arbejde. Mange af dem har fulgt regeringens opfordring om at droppe det af samme regering døbte ‘fjumreår’ og gå i gang med en uddannelse, straks de er færdige med gymnasiet eller HF. Det betyder, at de står med en pædagoguddannelse som 23-årige. Ofte får de topkarakterer, fordi de er meget bevidste om, at de kommer ud til stor arbejdsløshed, og slider derfor ekstra med bøgerne for at komme forrest i køen til en ledig stilling, fortæller jobkonsulent Anders Skafte Hansen, Socialpædagogernes a-kasse.
Til gengæld har de stort set ikke anden erhvervserfaring end den, de har erhvervet sig i praktikken på pædagoguddannelsen, og de opnår meget sjældent arbejde inden for det socialpædagogiske område, selv om det er det, de brænder for og ofte har skrevet et flot speciale om.
– Kun få ledere vil ansætte unge uerfarne, selv om de på papiret er fagligt dygtige og teoretisk er på deres højdepunkt, siger Anders Skafte Hansen.
– Hvis den nyuddannede tilmed er en pige, hvor ovarierne tikker, så er ledelsen – selv om de måske ikke siger det – ikke tilbøjelige til at ansætte hende, for det betyder ofte flere sygedage på grund af børnene, og arbejdsgivere er i dag meget sårbare over for fravær, siger han.
Desuden er efteruddannelse ofte sparet væk, så arbejdsgiverne går som regel efter medarbejdere, som forventeligt har et stabilt fremmøde, er fagligt udviklet både teoretisk og i praksis, og som kan byde ind med noget ekstra, fortæller Anders Skafte Hansen.
– Hvis man virkelig brænder for det socialpædagogiske område, en den hurtigste vej – sådan var det også i begyndelsen af 1990’erne – at søge til udlandet og få de erfaringer, der kan åbne døre til de danske socialpædagogiske arbejdspladser, siger Anders Skafte Hansen.
– Jeg anbefaler for eksempel Norge, hvor de socialpædagogiske udviklingsområder bliver stærkt prioriteret, blandt andet er der en del efteruddannelse.
Altid plads til en til
Det er en bekymrende udvikling, for om nogle år kommer det socialpædagogiske område til at mangle de unge og deres faglighed, så det er et problem, som alle må forsøge at løfte i flok, mener Kaj Skov Frederiksen.
– Vi risikerer, at de unge siver væk fra området, hvis de ikke får fodfæste, mens de er unge, og så vil vi stå og mangle dem, når de store årgange om få år forlader arbejdsmarkedet, og når økonomien vender, og der igen bliver efterspørgsel efter mere arbejdskraft, siger han.
Er der ikke plads til at få nyuddannede ind på lønningslisten, kan man måske forsøge at give dem noget erfaring gennem de forskellige støtteordninger, foreslår Kaj Skov Frederiksen.
– Jeg håber, at arbejdspladserne vil åbne sig for de nyuddannede, for eksempel ved at ansætte dem som vikarer, når det faste personale er på efteruddannelse, eller ved at være positive over for unge, der gerne vil i virksomhedspraktik eller i arbejde med løntilskud, så de bliver holdt lidt varme og får praktisk erfaring.
Diskuter dilemmaet på facebook: Bør Eva fortælle om graviditeten? Eva er nyuddannet pædagog og arbejdsløs. Hun har lige opdaget, at hun er gravid. Hun er både kaldt til samtale på et opholdssted for omsorgssvigtede børn, der har behov for stabile voksne – og til et job som pædagogisk konsulent for kommunens dagplejere. Bør hun fortælle, at hun er gravid? Deltag i debatten på facebook / se hvordan på www.sl.dk/facebook |