Lave takster drænede Egholt
Da opholdsstedet Egholt for nogle år siden fik den gode ide at udvide deres tilbud for voksne med et tilbud for psykisk syge unge, satte Sorø Kommune prisen på pladserne 20.000 kroner lavere end det, Egholt mente var rentabelt. Det har betydet nedskæringer, og at stedets egenkapital næsten er væk
Vi havde regnet os frem til, at det nye tilbud ville betyde en pladspris på 89.000 kroner. Sorø Kommune endte med en pladspris på 69.000 kroner, siger Lars Egede Andersen, administrativ leder, der var med til at starte Egholt som familiepleje i 1982. Seks år efter blev det en fonds drevet institution med botilbud for voksne med dagtilbud, og i 2008 åbnede Egholt for et opholdsted med skole for psykisk syge unge.
– Grunden til, at pladsprisen blev så høj var blandt andet, at vi ville lave et tilbud, hvor vi skulle ansætte en psykolog og en socialrådgiver og etablere et samarbejde med en psykiater. Snakken om det pædagogiske indhold i tilbuddet med kommunen gik også fint, men da vi kom til fastsættelsen af taksten for de nye pladser, mente kommunen altså, at den skulle være meget lavere, end det, vi havde regnet os frem til, siger han.
Vi sidder på stedets kontor, som Lars Egede Andersen deler med den pædagogiske leder, Solveig Horsted Andersen, og det var de to, der startede stedet. I køkkenet nedenunder steger de mørbrad omviklet med bacon til dagens middag med tilhørende rodfrugter og rødbedesalat. Huset, kontoret ligger i, er faktisk stifternes gamle privatbolig, men det måtte inddrages i forbindelse med det nye tilbud.
– Vi havde fået lovning på at kunne leje en tidligere skole, men da vi havde fået godkendelsen, var de bygninger lejet ud til anden side, og derfor lavede vi det nye tilbud i den gamle administrationsbygning og flyttede administrationen ind her, siger han. På trods af, at kommunen havde fastsat en takst for de nye brugere, der var meget lavere, så besluttede Lars Egede Andersen og Solveig Horsted Andersen at gennemføre projektet med det nye tilbud.
– Det har været meget svært at få det til at hænge sammen, og vi har brugt godt halvanden million kroner af egenkapitalen, siger han.
Men i slutningen af sidste år fik de så en overraskende melding fra Sorø Kommune.
– De havde været inde og realitetsbehandle vores budget, og nu vurderede de, at taksten skulle være 86.561 kroner. Men de to år og otte måneder med den lave takst har været ved at tage livet af stedet, og vi slås stadig med eftervirkningerne, siger han.
I forbindelse med takstforhøjelsen, har kommunen meddelt, at det er blevet fastsat ud fra kommunens serviceniveau, og at kommunen derfor vil bestemme normeringen på Egholt.
Lille lønpulje
Egholts personale bliver uddannet internt til miljøterapeuter, og de har SL’s ord for, at kravene Egholt stiller til sine medarbejdere på nogle områder svarer til en længerevarende uddannelse, men det anerkender kommunen ikke.
– Vi har fået den udmelding fra kommunen, at de ikke kan blande sig i, hvem vi ansætter, men de kan blande sig i, hvor stor lønsummen til stedet skal være, og hvis personalet ikke har en uddannelse som pædagog, ja så bliver de betragtet som pædagogmedhjælpere lønmæssigt, selv om de er lærere, socialrådgivere eller sygeplejersker. Vi mener jo også, at vores ansatte, der tager vores interne uddannelse har ret til et tillæg, når de har gennemført den, men det er kommunen kolde overfor. Så vi har måttet finde pengene til lønninger andre steder, siger Lars Egede Andersen, der hilser Socialpædagogernes særlige indsats i forhold til de private opholdssteder og deres vilkår, meget velkommen.
– Det er da mit håb, at vi sammen med Socialpædagogerne kan lægge et tryk på kommunerne i forhold til løn, siger han.
Egholt er i forhandlinger med forbundet om en overenskomst med en lokalaftale, men der er et stykke vej endnu.
– Ja, budgettet skal jo først godkendes af kommunen, siger han.
Fyringer og lukkedage
De to år med en stram økonomi har betydet, at Egholt er dårligt rustet til at klare den krise, som samfundet befinder sig i. Men på trods af det, ser det godt ud med belægningen, undtagen i stedets dagtilbud, der ligger på linje med landsgennemsnittet på 40 pct. i manglende belægning, og det har fået konsekvenser.
– Vi har fyret fire ansatte, og vi har sat personale ned i tid, eller de er overgået til andre opgaver på stedet. Vi har også sparet på vikarer, og tre af vores værksteder holder lukkedage, hvor de ansatte får tilbudt opgaver andre steder, siger Lars Egede Andersen, der i første omgang svarer hurtigt ja på spørgsmålet om, hvorvidt han tror, at Egholt også eksisterer om to år.
Men så tager han sine forbehold.
– Vi er i en krisetid, og der er ting, som vi ikke er herrer over. Hvad nu hvis vores bank krakker, hvad sker der så? Men vi har fat i en målgruppe af brugere, hvor der er et behov, siger han, og vurderer stedets økonomiske situation således:
– Med beskeden om de højere takster skal vi til at konsolidere os, og det er svært i en krisetid. Der er ting, der kunne trænge til en renovering, men det er der ikke penge til nu, siger han.
Det kan heller ikke undgås, at personalet har mærket de to forgangne svære år.
– Det er klart, at de, vi har fyret, føler sig uretfærdigt behandlet. Der er sårede følelser, men jeg synes, at de passer deres arbejde godt, siger Solveig Horsted Andersen, og hun bliver suppleret af Lars Egede Andersen:
– Vi har et projekt omkring læring og trivsel, som vi laver i samarbejde med Forebyggelsesfonden, og her har vi lavet en midtvejsevaluering, hvor vi har fået gode tilbagemeldinger fra de ansatte, der arbejder med det. Øvelsen har været at holde al den her uro omkring økonomien i ledelsen og skabe ro for de ansatte, der arbejder her. Vi har prøvet krisetider før, og vi håber, at det vender på et tidspunkt, siger han.
Læs mere på www.egholt.dk