icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Sikrede institutioner

Relationen kommer først

Skolen på Stevnsfortet adskiller sig fra andre skoler for filosofien er, at eleverne kun kan lære, hvis de selv er motiverede for det

  • Af Maria Rørbæk
  • 04-2011 /

Selvfølgelig kan det være vigtigt med matematik, men for mig er det mere vigtigt, hvis de unge finder ud af, at livet kan blive bedre, end det var før.

Sådan opsummerer lærer Thor Henriksen meningen med hans job som skolelærer på den sikrede institution Stevnsfortet, der er et alternativ til fængsel for primært unge under 18 år.

Thor Henriksens arbejde består af meget andet end formler og staveord.

– Den væsentligste forskel fra helt almindelig undervisning i en folkeskole er, at det er fuldstændig alfa og omega, at vi får opbygget en relation.

I en folkeskole kommer undervisningen i første række, men her prøver vi først at skabe en relation – og så ser vi, om der er et eller andet sted, hvor vi kan rykke de unge. Det kan være regulær undervisning, men det kan også være, at vi taler om skatteregler eller bare prøver at vise dem, at livet kan handle om andet end kriminalitet og stoffer.

Stevnsfortets skole er åben alle hverdage mellem 9.00 og 12.00 og igen mellem 13.00 og 15.00. Der kan maks. være ti elever på holdet, og der er syv ansatte. Både lærere og pædagoger.

– Og i praksis er der faktisk ikke så stor forskel på om, vi er pædagoger eller lærere, siger Thor Henriksen.

Skoledagen starter altid med, at elever og lærere samles til en fælles snak. Den behøver ikke være strengt faglig, men kan også bare handle om livet i al almindelighed – som i dag, hvor gruppen taler om, hvordan og hvorfor, det kan være svært at springe på trampolin efter en fødsel. Derefter aftaler elever og lærere, hvem, der skal være sammen med hvem.

– Og vi bruger typisk en time i hallen. Både om formiddagen og om eftermiddagen, fortæller Thor Henriksen. Hvor meget tid, der går med fag faglig undervisning, svinger meget fra uge til uge, afhængig af, hvilke elever, der er på holdet.

– Men i gennemsnit tror jeg kun, det er nogle timer om ugen. Til gengæld skal der virkelig rykkes i det øjeblik, en elev selv er motiveret for at lære noget. Ali har for eksempel lige sagt, at nu vil han gerne gå i skole, og så slår vi til med det samme og laver et skema til ham, hvor han for eksempel har matematik med mig mandag formiddag, dansk med en anden lærer tirsdag formiddag og så videre, fortæller Thor Henriksen.

Søger interessen

Han bruger ikke nogle bestemte didaktiske metoder, men lader det hele være individuelt tilpasset til den enkelte elev. Der er dog et fællestræk, der går igen hos de fleste: De har tidligere haft meget dårlige erfaringer med skolen, og befinder sig ofte på et fagligt niveau langt under deres alder.

– Derfor er det også en af vores vigtigste målsætninger, at de skal have en positiv oplevelse med at gå i skole, siger Thor Henriksen. Og det lykkes tilsyneladende. I hvert fald nævner flere af de elever, fagbladet Socialpædagogen taler med, at netop skolen er noget af det bedste ved Stevnsfortet. Og vi har haft flere elever, der siger, at det er den bedste skole, de nogensinde har gået på, siger Thor Henriksen.

I samværet med eleverne leder han altid efter noget, der interesserer dem, og som kan bruges som brækjern til undervisning.

– Det handler typisk om musik, men for eksempel havde jeg for nylig en elev, der interesserede sig for den hemmelige orden Illuminati og fremlagde sin viden for de andre. Der var også en anden elev, hvor jeg pludselig fandt ud af, at han interesserede sig for at lave sudoku. Nogle gange kunne han sidde med det i to-tre timer, og det var et kæmpe skridt, når han normalt kun kunne holde koncentrationen i to-tre minutter.

For øjeblikket er det ikke muligt, at tage folkeskolens afgangsprøver på en sikret institution, men Thor Henriksen håber, at det ændrer sig.

– For nogle ville det jo være en rigtig god gulerod, hvis vi kunne arbejde på at føre dem til eksamen.

Og når de nu er her i denne dyre skole, ville det da være godt at få så meget som muligt ud af det. 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Marginaliserede, Socialpædagogisk praksis, Sikrede institutioner