icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Udsatte unge

Er det socialforvaltningen?... Hallo?

Dårlig kontakt mellem skoler og socialforvaltninger rammer udsatte børn og unge

  • Af Jens Nielsen
  • 10-2011 /

Unge ender i et limbo mellem skole og socialvæsen. Sådan lød overskriften, da Information præsenterede en ny rapport om skolernes samarbejde med forvaltninger og institutioner. For mens samarbejdsrelationerne generelt er gode, så kniber det, når det handler de socialt udsatte børn og samarbejdet med de kommunale socialforvaltninger, viser rapporten fra SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Det kan betyde, at den unge efter folkeskolen ikke kommer videre på en ungdomsuddannelse og dermed står med langt færre muligheder for at bevæge sig væk fra sin position som socialt udsat, påpeger rapporten ‘Skolernes samarbejde’.

Skolerne løser selv de problemer, der handler om indlæring og adfærd, og når de henvender sig til socialforvaltningen, så skyldes det ofte bekymring for elevens trivsel og forhold uden for skoletiden. Det er især specialskolerne, men også skoler med både normal- og specialklasser, der har relativt mange elever med vanskeligheder, der betyder, at der er hyppig kontakt til de sociale myndigheder.

Men samarbejdet mellem skolerne og socialforvaltnin gerne vurderes af skoleledere og lærere som betydeligt dårligere end med alle andre samarbejdspartnere: Kun halvdelen af de adspurgte betegner samarbejdet med socialforvaltningerne som godt, og hver sjette skoleleder kalder det ligefrem dårligt.

Under halvdelen af skolelederne mener, at socialforvaltningen er lydhør, og en tredjedel anfører, at forvaltningen er dårlig til at inddrage skolerne i løsningen af problemerne. Det gælder også i anbringelsessager, hvor undervisningsaspektet spiller for ringe en rolle, mener tilsvarende en tredjedel af skolelederne.

Seniorforsker Dines Andersen, der er ankermand bag undersøgelsen, peger på, at skolernes og forvaltningernes forskellige syn på børnene giver problemer: Lærerne ser potentiale og muligheder, forvaltningen ser problemer, der skal kompenseres, påpeger han.

– Lærerne vil i mange tilfælde sidde tilbage med usikkerheden om, hvorvidt der sker noget, og mister tilliden til socialforvaltningen. På den måde risikerer kommunikationskløften at undergrave den socialfaglige indsats, siger Dines Andersen til Information.


Halvdelen af alle landets cirka 1.500 folkeskoler og alle knapt 200 specialskoler har været inddraget i undersøgelsen, og over to tredjedele af de adspurgte har svaret på spørgsmålene om skolernes samarbejdsrelationer. Find rapporten på www.sfi.dk

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Børn og unge