icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Ældre udviklingshæmmede

Vi prikker til hendes erindring

Frida er blevet gammel og mister flere og flere færdigheder. Socialpædagog Monica Andersen er en af de medarbejdere, der skal hjælpe Frida med at leve et liv, der stille og roligt bliver afviklet

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 12-2012 /

Hun er til fest og farver. Når Frida Jensen sidder i opholdsstuen sammen med de andre beboere på bostedet Fønixgården i Struer Kommune, er det hende, der tiltrækker sig de andres opmærksomhed. Hun er sjov, har let til latter, og hendes humør smitter. Det er aldrig kedeligt at være nær Frida og hendes festlige liv. Hun kan se de lyse sider af tilværelsen og er populær hos de andre. Ofte er hun den sidste, der går i seng en lørdag aften, når der har været fest i fællesrummet.

Sådan var det engang, og sådan er det på sin vis stadigvæk – og så dog ikke helt. Frida er ikke længere selv i stand til i samme grad som før at starte med at fortælle noget sjovt eller sprede humør.

Hun er blevet gammel.

I dag skal medarbejderne hjælpe hendes tanker på gled. De kender Frida så godt, at de ved, hvad der kan skabe genkendelse hos hende. Hvis de fx giver hende stikordet ‘søster’, bliver Frida glad og svarer måske ‘gult hus’ (som er farven på det hus, søsteren bor i), og så fortæller hun lidt om sine oplevelser hos sin søster. Andre gange kan de sige ‘gult hus’, og Frida lyser op i et stort smil. Går hun i stå, men gerne vil snakke mere om sin søster, så kan medarbejderne give hende et nyt ord. Fx ‘kaffebord’, og så kan Frida huske oplevelser, hvor hun dækker bord hos sin søster.

Når Frida glimtvis er den gamle festlige person, skal medarbejderne gribe situationen og hjælpe hende på vej.

Sidder hun fx ved siden af Frank, der er en af beboerne, og som Frida ofte har grinet og sunget sammen med, så kan medarbejderne hjælpe samværet i gang ved at sige hans navn, og Frida svarer ‘tøj, tøj, tøj’ og ‘frække dreng’, og så synger de måske en sang, mens der bliver grinet.

Før i tiden kunne Frank og hun selv både snakke og synge sammen uden hjælp fra en medarbejder.

Fra det virkelige liv


Socialpædagog Monica Andersen har opfordret Socialpædagogen til at skrive om ældre udviklingshæmmede, fordi hun oplever, at der i den socialpædagogiske verden er en modstand mod at arbejde med mennesker, der bliver gamle: ‘Tit møder jeg holdningen, at det er der jo ingen pædagogik i. Det er jo kun pleje. Beboerne skal jo bare plejes og nurses’.

Men sådan er virkeligheden ikke, mener Monica Andersen: ‘Der er en bunke faglige udfordringer, hvis man kan se dem og tør tage fat i dem’.

 

 

Hun tog sine vaner med

I dag bliver Frida Jensen hurtig træt, og nogle dage kommer hun slet ikke i fælleslokalerne.

Hun kan heller ikke gå alene mere og kommer kun omkring med hjælp fra andre og i kørestol. På sine dårlige dage oplever hun tilværelsen fra sengekanten.

Frida er 63 år og har downs syndrom. Hun boede hjemme, indtil hun var 21 år. Herefter flyttede hun på den store centralinstitution Resenlund ved Skive. Da de store institutioner i 1990’erne blev nedlagt, og kommunerne tog beboerne hjem til sig selv, fulgte Frida med.

Hun tog sine vaner med sig. En af dem er, at hendes tøj, som hun på centralinstitutionen modtog i en sammenrullet bylt med et håndklæde om, også i dag skal rulles sammen. I årevis har hun som den sidste handling inden sengetid byltet næste dags tøj sammen og lagt det i vindueskarmen, klar til brug.

I dag kan hun ikke længere selv rulle tøjet sammen. Dels kan hun ikke finde rundt i hvilke tøjdele, hun skal have på næste dag, dels kan hun ikke koordinere sine hænder. Derfor ruller medarbejderne hendes tøj sammen i en bylt.

Støtte når livet går baglæns

En af medarbejderne er den 47-årige socialpædagog Monica Andersen, der har kendt Frida i årevis.

– Relationen er det værktøj, socialpædagogerne bruger, når de skal hjælpe beboerne med at få et godt liv, siger Monica Andersen. Den er kernen i det socialpædagogiske arbejde.

Relation er det enkelte øjeblik, der er mellem to mennesker. Nogle gange er det øjeblik langt – flere timer – andre gange er det måske kun lige en enkelt øjenkontakt. En relation bygger på tryghed og genkendelighed mellem beboeren og medarbejderen.

– En relation skal skabes, så kontakten er der, når tingene bliver svære. Jeg vil bedre kunne guide beboeren, hvis han er tryg ved mig, siger Monica.

Det tager tid at bygge en relation op mellem to mennesker, og den tid skal man tage sig. Det er personalets holdning. Er der fx en dag brug for et par minutter ekstra hos en beboer, så tager man den tid og sparer et andet sted. Relationen er det vigtigste.

Det er relationen mellem Frida og medarbejderne, der er drivkraften, når Fridas liv i dag går baglæns, som Monica kalder det.

Det er en stor pædagogisk udfordring at finde frem til, hvordan den tid så skal bruges, og vejen er fyldt med mange dilemmaer. Hvad er det rigtige at gøre?

– Vi er så vant til at tænke i udvikling, og folk står i kø for at bidrage ved starten af livet i vuggestue og børnehave. Men vi har ikke i vores uddannelse fået en viden om, hvordan vi pædagogisk arbejder med beboeres afvikling som udvikling, siger Monica.

– I min verden er det en kæmpe faglig udfordring at være på forkant, når det går baglæns.

Den røde kuffert

Selv om Frida Jensen er i gang med at afvikle sine færdigheder, skal hun have mulighed for at udvikle nye og ikke bare sættes hen i en stol. Frida er aldrig blevet demenstestet, men i samarbejde med Oligofreniklinikken arbejder medarbejderne ud fra, at hun er dement. Centralt i det arbejde står, at hun skal støttes i at fortsætte med de aktiviteter, som hun kender og holder af. Nu skal støtten bare gives på en anden måde end før, Frida blev alderssvækket.

Fx bliver hendes tøj fortsat byltet sammen og lagt i vindueskarmen, selv om det måske ud fra andres værdier ville være pænere med et par potteplanter, og så kunne tøjet ligge på en reol i stuen. Når nu Frida alligevel ikke selv kan gøre det og heller ikke længere er i stand til at bede en medarbejder om det, betyder det så noget for hende?

Ja, det gør det, er medarbejderne ikke i tvivl om.

– Vi har nogle fixpunkter, hvor vi kan fange hendes opmærksomhed, og nogle gange kan vi også give hende fixpunkter, fortæller Monica Andersen.

Nu er det fx snart sommerferie, og medarbejderne siger derfor ordet ‘ferie’ og Frida svarer måske ‘Ih,ja. Pakke rød kuffert’. – Før var det hende, der fortalte os noget, nu er det os, der giver hende stikordet, siger Monica Andersen. – Vi prikker til hendes erindring, og de erindringer, hun får, kan fylde en hel samtale med Frida.

Strygestuen under stadig udvikling

I mange år stod Frida ved et strygebræt og strøg fx et dynebetræk med et varmt strygejern. Det vil sige, hun glattede på tøjet. Egentlig strygning magtede hun ikke.

Da hun begyndte at blive alderssvækket, slukkede medarbejderne for strygejernet, og Frida arbejdede videre. Senere faldt strygejernet ud af hendes hænder, og derfor fik hun et dukkestrygejern. Da hun begyndte at vælte strygebrættet, fordi hun ikke kunne holde balancen, blev strygebrættet skiftet ud med et bord, og Frida kunne sidde i sin stol og stryge. Senere kunne hun så ikke længere holde på strygejernet, så medarbejderne fjernede det og viste hende, hvordan hun med hånden kunne stryge stoffet. I dag kan hun ikke længere glatte tøjet, men gør fortsat strygebevægelser med hånden, enten på bordet eller i luften.

– Frida bliver bundulykkelig og frustreret over, at hun ikke længere magter at sidde med noget i hænderne, at tingene ikke kan lykkes for hende, siger Monica Andersen.

Hun kan fx heller ikke længere male og tegne, fordi hun ikke kan holde på pensel og blyanter.

– Derfor er vi nødt til at sætte noget andet i stedet for det, som ikke fungerer, siger Monica.

Det gælder fx også, hvis hun sidder dårligt. Hun kan ikke længere bede om hjælp til at skifte stilling.

– Som medarbejder kan man godt have den frustration, at når hun ikke ved det, hvordan skal jeg så vide det, siger Monica Andersen.

Byttecentral og købmandsbutik

Da Frida var i fuld vigør, var hun altid ude at handle om lørdagen. Ture, som hun nød i fulde drag. Hun købte et ugeblad, en sodavand og slik.

I dag magter Frida ikke længere en større bytur, og købmandsbutikken blev i stedet etableret for enden af gangen i et baglokale, hvor medarbejderne ‘solgte’ ting og sager til Frida.

Frida havde i sine velmagtsdage også en anden interesse. Hun smed ofte ting ud af vinduet, fordi hun ønskede at udskifte møbler og andre boliggenstande. 

Nogle gange hentede hun også tingene hos de andre beboere. Der blev arbejdet pædagogisk med problemet, og løsningen blev, at Frida fik ‘nye’ ting ved, at der i kælderen blev etableret en slags byttecentral, hvor hun fx kunne få tre-fire ‘nye’ ting
til lejligheden. Det var hendes egne ting, der blev byttet rundt med.

Efterhånden som Fridas funktionsniveau faldt, og hun ikke længere kunne overskue store ting, blev byttecentralen fra kælderen flyttet op i et skab i hendes lejlighed. Her kan medarbejderne bytte fx bamser og legesager for Frida.

Købmandsbutikken med slik og ugeblade er blevet til en kasse, som bliver stillet på bordet hos Frida, som så kan købe varerne. Frida har godtaget alle ændringerne.

– Det er vigtigt, at vi pædagogisk er opmærksom på at tage alle Fridas hverdagsting med ind i hendes nye situation. Hun sidder derfor også stadigvæk med legoklodser, selv om fingrene ikke længere kan arbejde med dem. Men hun gør stadig de samme bevægelserne med hænderne og siger, at hun arbejder.

– Vi skal også turde tage beslutningen om, at Frida fx ikke længere skal sidde med et strygejern, fordi hun taber det ud af hænderne, siger Monica Andersen.

Frida ønsker at blive ved med at arbejde og bruge sine hænder, så lige nu er medarbejderne gået i tænkeboks for at finde ud af, hvad Frida kan lave med sine hænder, som hun kan opleve som arbejde, uden at hun behøver at have noget i hænderne. 

Kan blive gammel i eget hjem

For medarbejderne er det en daglig udfordring at hjælpe Frida med at fastholde sine værdier, fordi hendes alderssvækkelse i øjeblikket udvikler sig hurtigt. Der skal derfor hele tiden ændres i støtten, og da hun ikke længere selv er i stand til at bede om hjælp, må medarbejderne arbejde sig frem til, hvad der er den bedste løsning.

De arbejder tværfagligt, og kan derfor give Frida den pleje, som hendes alderssvækkelse kræver. Udover socialpædagoger er der ansat social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere og ergoterapeuter.

– Vi flytter ikke bare udviklingshæmmede, fordi de bliver gamle, siger Monica Andersen.

Medarbejderne hjælper Frida med at fastholde et socialt liv, så hun ikke bliver ensom. Fx bliver to til tre af de andre beboere, som også gerne vil have lidt ro, inviteret ind og spise middag sammen med Frida i hendes lejlighed. Når der bliver læst historie for Frida, bliver en eller to af de andre beboere ofte inviteret med.

Omvendt hjælper medarbejderne også med at forklare de andre beboere, at Frida ikke er syg, selv om hun ofte ligger i sin seng. Hun er bare træt og har det bedst med at være i sin seng.

– Vores fokus er, at forandringen med Frida skal ske så skånsomt og lempeligt som muligt, så hun stadigvæk kan overskue det, siger Monica Andersen.

For medarbejderne kan det være svært at håndtere, at det går nedad. At den glade kvinde ind imellem sidder med sørgmodige øjne, og der er dage, hvor medarbejderne har svært ved at nå hende. Svært ved at få en relation, forklarer Monica Andersen.

– Når man bliver rørt, er det nødvendigt at vende det med en kollega og selv være opmærksom på, hvordan man lige den dag kan klare opgaven. Vi er der for at støtte Frida.


Frida Jensen er ikke beboerens rigtige navn, men ledelsen på bostedet Fønixgården har ønsket, at hendes navn ikke bliver nævnt i artiklen.

 

Diskuter dilemmaet på facebook: Skal Hans på almindeligt plejehjem?


67-årige Hans har hele sit voksenliv boet på et botilbud for udviklingshæmmede. Nu er han ved at være gammel og mere plejekrævende. Skal han på almindeligt plejehjem – eller er i fagligt klædt på til at fortsætte den social-pædagogiske støtte til et menneske, hvis liv er under afvikling?

Deltag i debatten på facebook / se hvordan på www.sl.dk/facebook

 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Voksenhandicap­området, Socialpædagogisk praksis