icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Besparelser

To fagblade færre

Socialpædagogerne skal spare, og det betyder blandt andet 24 i stedet for 26 udgaver af Socialpædagogen om året

  • Af Jens Nielsen
  • 02-2012 /

Færre medlemmer i forbundet og færre annonceindtægter fra nærværende fagblad og et kontingent, der fastholdes på samme niveau – det er baggrunden for de besparelser, som Socialpædagogerne skal gennemføre i de kommende år. Og en af konsekvenserne er, at der fremover kommer 24 udgaver af Socialpædagogen i stedet for 26 årligt.

Det bliver de to udgaver, der ellers ville udkomme midt i juli og det nummer, der ville havne i postkassen i juledagene, som tages ud af produktion. De faldende annonceindtægter er ikke mindst synlige i jule- og sommerudgivelserne: De to numre har ikke tjent mange penge hjem på hverken job eller tekstsideannoncer i de senere år.

Samtidig er vurderingen, at det er de to numre, der vil blive mindst savnet blandt medlemmerne: Sommernummeret er kommet midt i den største ferieperiode, og julenummeret er havnet midt mellem gavepapir og nytårsraketter.

Nu lyder det måske ikke af så meget at spare to blade væk, men udgifterne til tryk og distribution af et enkelt nummer af Socialpædagogen løber op i 350.000 kr., så det løber altså op i 700.000 kr.

Ikke uden tøven

Forbundsformand Benny Andersen, der også er ansvarshavende redaktør for Socialpædagogen, siger, at det ikke har været uden tøven, at Forretningsudvalget har valgt at skære de to numre væk:

– Det er med lidt vemod og efter grundige overvejelser, at vi skærer i udgivelsen. Socialpædagogen er jo en helt central del af den service, vi som forbund yder medlemmerne, og et afgørende forbindelsesled mellem forbundet og medlemmerne. Men det er mange penge, vi samlet set skal finde, og med dette indgreb kan vi friholde andre centrale områder i forbundets arbejde for medlemmerne. Og samtidig ser vi i det færre antal blade en mulighed for, at redaktionen kan bruge flere kræfter på de 24 blade, der fortsat udkommer, siger Benny Andersen.

Han peger også på, at Socialpædagogens udgivelsesfrekvens fortsat er højere end de fleste andre fagblades.

Benny Andersen understreger, at det ikke får nogen betydning for kommunikationen af vigtig information til medlemmerne – her er direkte brev- og mailhenvendelser og forbundets hjemmeside fortsat den primære vej.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Forbund og a-kasse