Samarbejdets kunst – arbejdsfællesskaber og samarbejdsrelationer på specialskoler
Af Lotte Hedegaard-Sørensen og Søren Langager
Hvordan spiller de forskellige faggrupper på specialundervisningsområdet sammen om at sikre en god og udviklende hverdag for børnene? Det spørgsmål forsøger forfatterne bag denne forskningsrapport at finde svar på. På baggrund af observationer og interviews på en specialskole, beskriver og analyserer de samarbejdsrelationer, ansvars- og opgavefordelinger samt pædagogiske rolleforskelle mellem de forskellige faggrupper. Der er særligt fokus på samarbejdet mellem lærere og pædagogmedhjælpere. Forskerne konkluderer blandt andet, at det tværfaglige samarbejde fungerer bedst, hvis der er en gensidig respekt og forståelse for hinandens faglige tilgange som forskellige. Det drejer sig fx om, at pædagoger og pædagogmedhjælpere respekterer lærernes formelle ansvar – og at lærerne respekterer, at andre faggrupper har andre faglige indgangsvinkler, som kan berige det specialpædagogiske arbejde og undervisningen. Forskerne anbefaler også, at pædagogmedhjælpere får tid til at deltage på møder, hvor blandt andet undervisningen planlægges og evalueres.
Udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 99 sider, gratis download på www.dpu.dk/ssip/ebog