Der har i Socialpædagogen nr. 10/2012 været bragt en kritisk artikel om STU i Sønderborg Kommune på side 4: ‘De svageste unge kan komme i klemme’. Fagbladet har skrevet en artikel, som er fremført af en forælder til en STU elev.
Som formand for socialudvalget i Sønderborg Kommune kunne jeg godt have ønsket mig at være hørt om de anklager, der fremføres mod vores STU i artiklen. Hverken jeg eller min forvaltning er blevet spurgt om fakta i forhold til artiklen, og jeg vil hermed gerne korrigere nogle af de generelle forhold, der er beskrevet i artiklen, som ikke er korrekte, og som giver et forkert indtryk af, hvordan STU i Sønderborg fungerer. Da jeg ikke kan kommentere på enkeltsager, er de korrektioner, jeg beskriver, overordnede og gælder for hele STU-tilbuddet.
Det er korrekt, at der har været behandlet klagesager i 2011 i forhold til de visiterede STU-tilbud. Sønderborg Kommune har ved fornyet sagsbehandling bevilliget et andet tilbud end det først bevilligede, ud fra en konkret og individuel vurdering. Baggrunden herfor var, at vejledningen, der var blevet givet, gav anledning til, at forældrene havde en berettiget forventning om et andet STU-tilbud.
Der har været tilbudt og afholdt dialogmøder med forældre, som har klaget.
De beløb, der nævnes i artiklen, er ikke korrekte, da det ikke er de faktiske forhold, der indgår i den nævnte prisberegning. De beløb, der nævnes i artiklen, er således ikke sammenlignelige.
Sønderborg Kommunens STU-tilbud er et meget bredt tilbud, hvor der i særdeleshed er fokus på individuelle tilbud. Der er ikke alene fokus på dansk og matematik, men derimod tilrettelægges uddannelsestilbuddet ud fra, hvad den enkelte elev har behov for jf. elevens uddannelsesplan.
Sønderborg Kommune har fire forskellige STU-uddannelsessteder/skoler. Et af tilbuddene har fokus på boglige fag fx dansk og matematik for de elever der kan rumme dette,
og de øvrige tre STU-tilbud har mulighed for at tilbyde netop det den enkelte elev ønsker og har behov for, jf. deres uddannelsesplan, fx med fokus på praktisk og værkstedspræget undervisning. En netop gennemført evaluering blandt elever, pårørende og lærere i STU viste høj grad af tilfredshed med STU Sønderborg.