Brug for en socialpædagogisk uddannelse
Der er behov for at sørge for, at den socialpædagogiske faglighed får fylde og tyngde. Det sker ikke på en fælles uddannelse, hvor vi både uddanner til vuggestuen og socialpsykiatrien
Så kom evalueringen af pædagoguddannelsen! Socialpædagogerne har som bekendt deltaget i den følgegruppe, der har været tilknyttet evalueringen og har derfor fulgt processen – og været en del af diskussionerne af følgegruppens anbefalinger. Der er, når man ser på anbefalingerne, tale om det muliges kunst – om et kompromis i en svær forhandlingssituation. Og i det lys er der en del at være tilfreds med i følgegruppens anbefalinger.
Evalueringen viser, at vores område fylder alt for lidt i uddannelsen. De studerende føler sig ikke godt nok klædt på til at arbejde inden for det socialpædagogiske arbejdsfelt. Og den peger på, at specialiseringen i slutningen af uddannelsen er for mild en specialisering. Kort sagt: Evalueringen støtter vores krav om behovet for en øget specialisering. Evalueringens følgegruppe anbefaler derfor også, at uddannelsen specialiseres yderligere. Og helt konkret skal der sættes gang i forsøg på to professionshøjskoler, hvor socialpædagogikken kommer i fokus. Det var det kompromis, følgegruppen kunne samles om.
Men Socialpædagogerne mener ikke, at anbefalingen om at køre forsøg med en socialpædagogisk uddannelse er nok. Vi mener, at der er behov for at sørge for, at den socialpædagogiske faglighed får fylde og tyngde. Det sker ikke på en fælles uddannelse, hvor vi både uddanner til vuggestuen og socialpsykiatrien. Den socialpædagogiske faglighed skal have plads og mulighed for at fylde meget mere i uddannelsen. Og der er ingen grund til at spilde tiden med en forsøgsuddannelse.
Vi mener konklusionen i evalueringen, i vores egne undersøgelser, i tilbagemeldingerne fra vores omverden og i det billede, vores arbejdspladser tegner af de stigende krav til socialpædagogers faglighed, alt sammen viser, at der ikke er nogen grund til at spilde tiden med forsøg. Vi skal styrke indsatsen her og nu. Vi skal udvikle fagligheden og arbejde systematisk med forskellige metoder. Vi skal have kompetente medarbejdere, der kan inddrage de unge og voksne og hjælpe dem videre gennem en positiv og professionel tilgang. Det kræver medarbejdere, der har kendskab til udviklingspsykologi, konventioner, sundhed, rehabilitering mv.
Derfor vil vi fortsat anbefale og arbejde aktivt for, at ministeren og Folketinget iværksætter en selvstændig socialpædagogisk uddannelse nu. Der kan ikke herske tvivl om, at vi vil få mere velfærd for pengene, hvis landets socialpædagoger får den grunduddannelse, der er behov for.