Af Michelle Garcia Winner
Når man ikke mestrer de mest basale sociale færdigheder, er hverdagen meget, meget bøvlet. Børn og unge med autisme, asperger og ADHD løber panden mod mange mure – ikke bare i relationerne til kammerater og andre mennesker omkring dem, men også i de læringsmiljøer, de færdes i. Alt for få fagfolk – lærerne i skolen og forskellige behandlere, de møder – forstår deres grundlæggende problemer, og de socialkognitive læringsproblemer er da også meget abstrakte. Det er udgangspunktet for Michelle Garcia Winners tilgang til arbejdet med metoden social tænkning. Hun er egentlig uddannet talepædagog, men er nu leder af Center for Social Tænkning i Californien. ‘Når vi erkender, at sociale læringsvanskeligheder udspringer af en anderledes måde at tænke på og ikke af en anderledes måde at opføre sig på, er vi godt på vej mod et fælles perspektiv’, siger hun. Metoden har som mål at lære børnene og de unge at begå sig, og denne grundbog giver fagfolk og forældre redskaber til at analysere barnets indlæringsbehov i forhold til de sociale evner, og den indeholder også øvelser og observationslister.
Udkommet på Pressto Forlaget. 367 sider, 399 kr.