icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Karriereplaner

Er du den næste leder?

I de kommende år sker der et massivt generationsskifte blandt offentlige ledere – projekt har sat fokus på, hvad der skal til for at tage springet fra at være medarbejder til at være leder

  • Af Jens Nielsen
  • 15-2013 /

Måske har du det ligesom Kim Astrup Villadsen. Måske føler du også, at en lederstilling er lige noget for dig, men føler måske ikke, du har erfaring og uddannelse nok, og du er måske også lidt usikker på, hvad der egentlig skal til for så at komme i betragtning.

I så fald er det måske værd at skæve til projektet ‘Fra medarbejder til leder’, som KTO og KL har afviklet igennem Væksthus for Ledelse. Her har 118 medarbejdere fra forskellige sektorer i 20 kommuner landet over gennem et talentforløb fået lov til at ‘snuse’ til, om lederjobbet sådan reelt er noget for dem.

Talentforløbet var stykket sammen af en række samtaler med en mentor og med en coach, uddannelse via en modul i ledelse, kommunikation og organisation på diplomniveau og deltagelse i et netværk med andre potentielle ledere.

Og en af deltagerne var altså socialpædagog Kim Astrup Villadsen, der er 31 år og arbejder i Holbæk Kommune. Han blev af sin leder spurgt, om han ville deltage i talentforløbet og slog til.

– Jeg var egentlig afklaret til at starte med. Jeg vil gerne være leder. Men det kan være svært at imødekomme kravene om erfaring og uddannelse, så det her var en god måde at komme lidt tættere på. Men jeg blev da bekræftet i, at det er den vej, jeg skal, fortæller Kim Astrup Villadsen til lederweb.dk, som er Væksthus for Ledelses hjemmeside.

Han synes godt om kombinationen af samtaler, netværk og uddannelse, og han er blevet mere sikker på, at han har forudsætningerne for at blive leder – fx følte han sig ‘hjemme’ i det diplom-modul, der var en del af forløbet:

– Jeg synes, at den teori, underviserne brugte, mindede meget om den, som jeg kender i kraft af min uddannelse som pædagog. Så det teoretiske var ikke så svært, og det bekræfter mig bare i, at lederjobbet måske ikke er så langt væk og så forskelligt fra det, jeg laver nu, siger Kim Astrup Villadsen.

Draget mod ledelse

Han har været glad for sine samtaler med den mentor, han har fået via forløbet.

– Min mentor har en stilling, der er noget højere oppe i hierarkiet end de stillinger, jeg vil gå efter lige nu, så det var svært at drage direkte paralleller. Men jeg kan blive inspireret af hendes vej til sit job, og jeg kan helt sikkert bruge de erfaringer, som hun har gjort sig. Så jeg vil ikke tøve med at ringe til hende, hvis jeg får brug for et godt råd på et tidspunkt, siger Kim Astrup Villadsen.

Men mest begejstret har han nu været for de samtaler, han har haft med sin coach. De har givet ham et mere præcist billede af, hvorfor han ser sig selv som leder:

– Det har givet mig en indsigt i, hvorfor jeg er draget mod ledelse: Jeg vil gerne lede andre og tage noget ekstra ansvar. Samtidig hjalp det mig med at forstå, hvordan jeg kan bruge de kompetencer, jeg har, i et lederjob. Vi talte fx om, hvordan jeg skal bruge mit temperament, fortæller Kim Astrup Villadsen.

Der venter måske ikke noget lederjob på hans nuværende arbejdsplads i Holbæk Kommune, men efter talentforløbet er han blevet praktikvejleder og har udsigt til et kursus som proceskonsulent.

Der kan være god grund til at overveje sit lederpotentiale. Talentforløbet her er stablet på benene i lyset af, at der i løbet af de kommende år kommer til at ske en massiv udskiftning på lederposterne inden for fx det socialpædagogiske område: Mange ledere er tæt på pensionsalderen, og skal der fortsat være socialpædagog-faglig ledelse af de socialpædagogiske arbejdspladser, er der kun ét sted at rekruttere de nye ledere: blandt de ‘menige’ socialpædagoger. 


Læs mere om ‘Fra medarbejder til leder’ på www.lederweb.dk/talentudvikling. Læs mere om leder- og mellemlederrollen på www.sl.dk/leder

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Ledere og mellemledere