icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 16-2014 /

Af Gert J.J. Biesta

Denne bog handler om uddannelse – men den handler også om mere end uddannelse. For som oversætteren bemærker, er det termen ‘education’, det handler om. Og education betyder alt efter konteksten alt fra uddannelse, undervisning og pædagogik til opdragelse og dannelse. Forfatterens hovedpointe er, at al uddannelse – og altså også al pædagogik og opdragelse – altid involverer en risiko. I indledningen skriver han: ‘Risikoen er ikke, at lærere er i fare for at mislykkes, fordi de ikke er tilstrækkeligt kvalificerede. Risikoen er ikke, at uddannelsesmæssige bestræbelser er i fare for at mislykkes, fordi de ikke i tilstrækkelig grad er baseret på videnskabelig essens. Risikoen er ikke, at elever og studerende er i fare for at mislykkes, fordi de ikke arbejder hårdt nok eller mangler motivation. Risikoen eksisterer, fordi uddannelse, som W.B. Yeats har formuleret det, ikke handler om at fylde en spand, men om at tænde et bål. Risikoen eksisterer, fordi uddannelse ikke er en interaktion mellem robotter, men mellem mennesker. Risikoen eksisterer, fordi elever ikke skal betragtes som objekter, der skal formes og disciplineres, men som handlende og ansvarlige subjekter’.


Udgivet af Forlaget Klim. 211 sider, 299 kr.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Fagbøger, Børn og unge