Handicapforståelser
Med jævne mellemrum omtaler vi nye fagbøger her i bladet. Denne gang kigger vi i anledning af studiestarten på den nye pædagoguddannelse på en række grundbøger, der er udkommet i det sidste halve års tid
Af Inge Storgaard Bonfils, Birgit Kirkebæk, Leif Olsen og Susan Tetler (red.)
Undertitlen på denne antologi – som vi også har omtalt før – siger vel en del om det landskab, man til daglig bevæger sig i som socialpædagog: ‘Mellem teori, erfaring og virkelighed’, lyder den. Men her handler det altså ikke om pædagogers selvbillede, men om det billede, samfundet – og pædagogerne – som sådan har af mennesker med funktionsnedsættelser, og den forståelse af deres handicap, som man som myndighed, institution eller fagperson møder dem med. Denne handicapforståelse er afgørende for borgernes hverdag og livskvalitet – begrebsdannelser har virkelige konsekvenser, som det konstateres i bogens forord. Og derfor er det afgørende, at man som fx socialpædagog gransker sin egen handicapforståelse: Hvor har man fået den fra, og hvad betyder den konkret for ens praksis? Men det er ikke let, for handicapforståelserne er, som bogens redaktører noterer i indledningen, mangfoldige og til tider modstridende. I bogens 19 artikler kredser forfatterne om alskens facetter af handicapbegrebet: om teorier og definitioner, om begrebets historiske udvikling og nutidige status, om relationen mellem de professionelle og mennesker med handicap og om de politiske og økonomiske rammer for forståelsen af handicap. Intentionen er at få både professionerne, fagpersonerne og de studerende til at diskutere med hinanden – og sig selv: Hvad forstår vi ved et handicap, og hvordan forstår jeg det selv. Og ikke mindst: hvordan får vi vendt blikket fra diagnoser og mangler til mangfoldighed og ressourcer?
Udkommet på Akademisk Forlag. 328 sider, 349 kr.