Af Lykke Juhler
Denne bog er historien om Peter – en ældre mand med udviklingshæmning. Det er også en bog om pædagogik, men forfatterens helt centrale pointe er, at god pædagogik og god faglighed ikke baserer sig på en teoretisk viden og indsigt. Det centrale element i den gode faglighed er derimod kendskabet til det menneske, du står foran, og det I kan skabe sammen. Det er i samspillet, pædagogikken bliver til. Bogen beskriver derfor både Peter og samspillet mellem Peter og forfatteren, der er uddannet pædagog og efterfølgende har taget en diplomuddannelse i specialpædagogik. For forfatteren er der fire hjørnesten i god pædagogik: Se mennesket, du står overfor. Kend hans eller hendes historie. Forstå den tid, I begge er produkter af. Vær autentisk og nysgerrigt til stede i relationen og samskabelsen. Bogen er på samme tid meget konkret, idet den hele tiden tager udgangspunkt i netop Peter – og mere abstrakt, idet forfatteren kobler sine oplevelser med Peter til eksempelvis moderne udviklingspsykologi, moderne læringsteorier og narrative perspektiver. Forfatteren formål er at opfordre læseren til selv at turde være kreativ i sin egen pædagogik og være i stand til at koble teori og praksis, så det giver mening.
Socialt Fagforlag, 126 sider, 150 kr.