icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Morgendagens pædagoger

Med jævne mellemrum omtaler vi nye fagbøger her i bladet. Denne gang kigger vi i anledning af studiestarten på den nye pædagoguddannelse på en række grundbøger, der er udkommet i det sidste halve års tid

  • Redigeret af Jens Nielsen
  • 17-2014 /

Af Anja Kastrup Jensen (red.)

Hvad kunne være mere passende, end at sende denne bog på gaden, netop som den nye pædagoguddannelse starter? Og endnu mere passende bliver det vel af, at forfatterne er en blanding af praktikere (hverdagens helte, som bogens redaktør kalder dem i sin indledning), forvaltere, konsulenter og ikke mindst undervisere fra pædagoguddannelser over hele landet og med viden om hele det pædagogiske område. Bogen undertitel er ‘Grundlæggende viden og færdigheder’, og således har bogen både fokus på det pædagogfaglige og på (sam)arbejdsformer ude i praksis. Det handler om såvel små udsatte børn og inklusion som om kollegial feedback og tværprofessionelt samarbejde. Om professionsidentitet og pædagogisk dokumentation og om børnefællesskaber og relationer. Bogen tager skiftevis afsæt i teorier og forskning og mere praksisorienterede kapitler, og intentionen er netop at skabe et udgangspunkt for tanker og debatter – både på det social- og specialpædagogiske område og på det dagtilbuds- og fritidspædagogiske område. Det er, som det noteres i forordet, nemlig vigtigt, at de nye pædagoger ikke blot kan praktisere deres profession, men også gå ind i udviklingen af selvsamme. Bogen kan derfor både læses og bruges af studerende lige fra dag ét på studiet og af dem, der har været gennem studiet og nu er derude – ude i virkeligheden.


Udkommet på Akademisk Forlag. 336 sider, 399 kr.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Fagbøger, Uddannelse, Socialpædagogisk praksis