Pædagogikbogen
Med jævne mellemrum omtaler vi nye fagbøger her i bladet. Denne gang kigger vi i anledning af studiestarten på den nye pædagoguddannelse på en række grundbøger, der er udkommet i det sidste halve års tid
Af Noona Elisabeth Jensen
Her kommer to grundlæggende spørgsmål: Hvad er pædagogisk arbejde? Hvad skal en pædagog kunne? Det er der skrevet en del bøger om – og her er en ny, der sætter sit forsøg på at nærme sig svarene i tæt forbindelse med den struktur og de kompetencemål, der er lavet til den nye pædagoguddannelse. Den inddrager flere faglige discipliner – sociologi, psykologi m.m. – kommer med analyser og perspektiver på ‘den pædagogiske faglighed, som den kommer til udtryk inden for de aktuelle samfundsmæssige og institutionelle rammer i et moderne velfærdssamfund’, som det hedder i forfatterens indledning. Bogens forfatter er cand.phil. i pædagogik og underviser på Pædagoguddannelsen Sydhavn, UCC, og bogen er simpelthen bygget op, så den i sin fortolkning af kompetencemålene i de 36 kapitler understøtter de moduler, den nye uddannelse er opbygget af. Bogens første del handler om relationer og samspil, hvor det slås fast, at man som pædagog arbejder i spændingsfeltet mellem nærhed og distance. Anden del har fokus på rum og rammer i institutionen. Det handler bl.a. om magtrelationer som grundvilkår for faget og om det tætte samspil i den pædagogiske personalegruppe. Tredje og sidste del handler om profession og faglighed. Om den store udfordring det fx er at formulere en pædagogisk faglighed, der passer til alle de opgaver, professionen rummer – og hvilke problemer det fx skaber i forhold til de øvrige velfærdsprofessioner. Og om hvordan pædagoger i det lys kan håndtere den politiske styring, deres arbejdsfelt er underlagt.
Udkommet på Hans Reitzels Forlag. 429 sider, 425 kr.