Af Lis Møller
Lone arbejder med unge og bliver en eftermiddag brændt af, da hun har en aftale om at mødes med en af de unge. Hun undlader at ringe til den unge, fordi hun regner med, at hun måske har glemt deres aftale – eller at de har misforstået hinanden. Om aftenen er den unge vred og siger i andres påhør: ‘Skylder du mig ikke en forklaring?’. Lone føler sig dårligt behandlet, for hvem er det lige, der har ventet på hvem? ‘Jeg forstår simpelt hen ikke, at du ikke blev bekymret og ringede, da jeg ikke kom i eftermiddag’, siger den unge, og så svarer Lone: ‘Hvis jeg skulle ringe hver gang, jeg blev bekymret, eller nogen ikke kom præcist til aftalt tid, kunne jeg ikke lave andet’. Efterfølgende er der iskold luft imellem de to. Sådan lyder et af de konkrete praksis-eksempler fra denne bog. Bogens formål er at hjælpe den professionelle med at se de muligheder og begrænsninger, der er i hjælperelationen – og overskride grundforestillingen om ‘dem’ og ‘os’ og samtidig bevare bevidstheden om, at den ene (hjælperen) er der for den anden (den hjælpsøgende). I det konkrete eksempel handler det bl.a. om, at Lone gennem supervision undersøger og forholder sig refleksivt til sit eget bidrag i samspillet – og forsøger at finde mening i den unges reaktion og handlen, så det tjener den unge og deres relation bedst.
Akademisk Forlag, 370 sider, 359 kr.