icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kommentar

Vellykket inklusion kræver faglighed

Vores bekymring er, at man har for travlt med at lukke pladser på landets specialtilbud, og at man ikke sørger for at holde på den væsentlige faglighed, stederne råder over

  • Af Pernille Christoffersen, forbundsnæstformand
  • 06-2014 /

Når de danske folkeskoler skal inkludere børn med særlige behov, kræver det ikke bare, at de ressourcer, der spares på nedlagte specialtilbud, flyttes med. Det kræver i lige så høj grad, at fagligheden flyttes med. Det budskab kan ikke siges ofte nok – eller højt nok.

For som det ser ud nu, så kan hele inklusionsmanøvren af børn med særlige behov i folkeskolen meget vel komme til at betyde brain drain af den specialiserede indsats over for børn og unge. En alvorlig afspecialisering, som kan blive fatal – både for de børn, der skal inkluderes, og for de børn, der allerede er i folkeskolen.

Mange peger på, at pengene bør følge børnene. Når man lukker et specialtilbud, bør pengene tilflyde folkeskolen, der modtager børnene med særlige behov. Selv Undervisningsminister Christine Antorini siger, at hvis inklusion skal lykkes i folkeskolen, skal midlerne følge med barnet ind i folkeskolen. Og jeg tror mange af os er enige med Antorini i, at det ville være et godt udgangspunkt. Det sker bare ikke. Og selvom det sker, så er udviklingen alligevel fatal. For det er lige så væsentligt, at fagligheden flytter med barnet. Det handler for os at se ikke så meget om mursten – eller de fysiske rammer så at sige. Det handler om, at den rette faglighed er til stede – der hvor barnet er.

Vi har længe peget på, at de her børn har brug for støtte og hjælp for at kunne klare at blive inkluderet i folkeskolen. En støtte, der bør hvile på den faglighed, landets mange specialinstitutioner har brugt mange år på at opbygge. Lærerne har jo ved flere lejligheder ytret, at de ikke føler sig fagligt rustet til at løfte opgaven. Pædagogerne på det almene område er i samme situation. Så der er vældig meget, der taler for, at man holder fast i den faglighed, der allerede er til stede, så vi sikrer, at inklusion bliver en så god manøvre som overhovedet muligt.

Vores bekymring er, at man har for travlt med at lukke pladser på landets specialtilbud, og at man ikke sørger for at holde på den væsentlige faglighed, stederne råder over. Vi har set den afspecialisering på andre områder af det specialiserede socialområde siden kommunalreformen.

Inklusion må altid tage sit udgangspunkt i det enkelte barn. Vi opfordrer derfor kommunerne til at gennemføre et inklusions-servicetjek i børnehaver og på landets skoler for at se, om de er klar til at løfte opgaven med at inkludere alle børn. Og til at trække på den stærke faglighed, vi allerede råder over på specialtilbuddene. Vi har brug for den faglighed i inklusionsopgaven.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Debat