icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Prik

Kære nye pædagogstuderende

  • Af Kim Them Simonsen, PLS
  • 17-2014 /

Som pædagoger bidrager vi enormt til det samfund, vi alle er en del af. Vi skal danne, socialisere, udvikle og yde omsorg til børn, unge og voksne. Vores bidrag kan ikke undervurderes, og selvom pædagoger ikke får den anerkendelse, vi har fortjent, skal vi aldrig være flove over det valg, vi har truffet.

Vi har truffet et valg om ikke at tjene særligt mange penge og leve et arbejdsliv, hvor der er travlt i hverdagen. Men valget indebærer også, at vi tager os af de svageste i vores samfund, og det skal vi være stolte af.

Men for at kunne være stolt af det arbejde, man udføre som pædagog, er det vigtigt, at vi hele tiden søger at øge vores faglighed og formår at sætte den i spil ude i institutionerne. Vi kan gøre en forskel gennem vores erhverv, og det skal vi. 

Derfor vil jeg på vegne af Pædagogstuderendes Landssammenslutning byde jer alle velkommen på pædagoguddannelsen og velkommen til tre et halvt år fyldt med nye oplevelser, personlig og faglig udvikling og en helt ny pædagoguddannelse.

En ny uddannelse betyder en ny struktur, og for første gang i mere end 20 år bliver jeres uddannelse centreret omkring specialiseringer. Specialiseringerne skal vælges tidligt i uddannelsesforløbet, og her er det vigtigt, at man træffer sit valg på et oplyst grundlag.

Lad fordommene ligge og undersøg specialiseringsretningerne grundigt. Der er rigtig mange udfordringer og spændende problemstillinger i alle typer af institutioner, og der findes ikke noget pædagogisk arbejde, der er ’lettere’ end andet.      

I denne proces skal fagforeninger og pædagoger være med til at oplyse jer om, hvad det pædagogiske arbejde indeholder. Vi skal fortælle om de udfordringer, der er knyttet til arbejdet i en børnehave, til de problemstillinger, der eksister på et socialpsykiatrisk bosted, og hvad den nye skolereform kommer til at betyde for pædagogerne i skolen.

Men I skal også bruge jeres øvelsespraktik til at samle viden og erfaringer. Snak med de pædagoger, som I støder på, og lyt til deres erfaringer om, hvorfor de har valgt at arbejde, hvor de gør. Til sidst, husk motivationen. Motivation er drivkraften, som får os til at yde det ekstra, får os til at sidde oppe til langt ud på natten for at skrive en opgave færdig, og motivation får os til at blive og færdiggøre uddannelsen til pædagog.

Som jeres faglige studieorganisation er vi meget interesseret i jeres oplevelser med den ny pædagoguddannelse. Derfor er I altid velkomne til at kontakte os med gode oplevelser, mindre gode oplevelser, og hvis der er noget, I mener skal ændres. Vi står altid klar med åbne arme og al den hjælp, I har behov for. Vi håber, I har lyst til at være en del af det faglige fællesskab, til at bruge os og det, vi kan tilbyde jer, men at I samtidig vil lade os bruge jer engang imellem. For kun sammen kan vi skabe den bedst mulige pædagoguddannelse.

Og selv om faglighed, personlig udvikling og arbejdet i institutionerne kommer til at fylde meget de næste år, så husk det sociale. Husk at slappe af med en øl eller sodavand, og husk at bruge de muligheder, I har for at skabe et fedt studiemiljø til gavn for alle. For er man glad for de mennesker, man omgås i hverdagen, er man kommet et stort skridt nærmere at gennemføre sin uddannelse. 


Kim Them Simonsen er faglig sekretær i PLS, Pædagogstuderendes Landssammenslutning – se mere på www.pls.dk

Deltag i debatten


  • Hvorfor har du valgt pædagoguddannelsen?
  • Hvilke ambitioner har du for din studietid?
  • Hvad tænker du nu ved studiestart om din fremtid som pædagog og den faglighed, du nu skal til at udvikle?
 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Debat