icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Selvledelse

En udfordrende organisationsform

Det kræver noget at arbejde i de selvstyrende team på Kamager. Man skal kunne strukturere sig selv, være modig og åben for feedback. Men når selvledelse virker, så virker det godt

  • Af Thomas Davidsen
  • 06-2014 /

Da Botilbuddet Kamager i Tårnby, som er for borgere med varig nedsat funktionsevne, åbnede for 16 år siden, var det med selvstyrende team. Det var der ikke anden højere ledelsesfilosofi bag, end at man ikke fik budget til at ansætte mellemledere. Dermed kunne man spare teamlederne væk ved at lade hvert enkelt team tage ansvaret selv.

Filosofien – og en grundig afklaring af, hvad selvledelse betyder på botilbuddet og for den enkelte medarbejder – fulgte siden i takt med, at der blev brug for den.

Som forstander på Kamager Mie Karleby siger:

– Selvledelse kommer ikke af sig selv og bør ikke tages for givet. Det tager ingen tid at køre tingene af sporet, men lang tid at få dem tilbage på sporet igen.

Hendes kontor ligger sådan, at stort set ligegyldigt hvor man er på vej hen i pensionatet, så passerer man det. Hendes næsten altid åbne dør er en ikke uvæsentlig detalje i hendes udøvelse af ‘ledelse af selvledelse’.

– Medarbejderne er vant til at komme ind, få sparring – og gå ud igen. Det tager som regel kun fem minutter. Jeg er ikke en løsningsautomat, så svaret er tit, ‘hvad synes du selv?’.

Værsgo. Det er derude blandt beboerne, det foregår, også når det er svært.

– Men det er vigtigt for mig som leder at have den daglige finger på pulsen. For nok vil medarbejderne tage ansvar, men de vil også ses, siger Mie Karleby.

En balancegang

Den ene pol man skal undgå, når man kører med selvledelse, er anarki. Den anden er for meget kontrol. Hvis man skal balancere de to poler, så skal ledelsen hele tiden veksle mellem at holde sig væk fra beslutningerne – det meste af tiden – og så alligevel indimellem gribe ind, mener Mie Karleby.

– Det er en balancegang på en knivsæg. Nogle gange giver vi medarbejderne rigtig lang selvstyrende snor, andre gange griber vi ind i noget, hvor de siger, ‘skal I blande jer i det?’, fortæller Mie Karleby.

Det er forskelligt, hvordan personalet har det med at tage så mange selvstændige beslutninger. Specielt i starten kan det virke overvældende for nogle, hvorfor en mentorordning er blevet et vigtigt element i selvledelsesprocessen.

Man skal, ifølge arbejdsmiljørepræsentant på Kamager Jesper Andreasen, hele vejen rundt i krogene og sørge for, at hver eneste medarbejder føler sig på plads i forhold til helheden, hvis organisationsformen skal lykkes.

– Det udfordrende er, at man skal have alle med. Alle behøver ikke at have de samme kompetencer eller lige meget erfaring, men det trækker ned, hvis ikke man byder nogenlunde lige meget ind.

– Det er både et problem, hvis nogen byder for lidt ind, og hvis nogen tager for meget over. Derfor hviler det hele på, hvor gode vi er til at snakke sammen. Det er ikke bare kommunikation, der skal til – det er klar kommunikation. Hvis man ikke får sagt tingene helt tydeligt, så kan der opstå rigtig mange misforståelser, siger Jesper Andreasen.

Et godt produkt

Når man spørger medarbejderne på Kamager, hvad der er det bedste ved at arbejde på stedet, er svaret klart: ‘Selvstyrende team’ og ‘selvvalgt arbejdstid’ kommer ind på de to første pladser.

For Mie Karleby er opbakningen til organisationsformen afgørende for det endelige resultat: Beboerne – dem det hele drejer sig om – får det bedste produkt, hvis medarbejderne ikke bare er tilfredse, men engagerede, dedikerede og ansvarsfulde.

– Selvledelse stiller store krav til medarbejderne. De skal være strukturerede nok til at planlægge deres hverdag, så den hænger sammen med helheden. Modige nok til at tage svære beslutninger på stedet. Og lyttende nok til at kunne modtage feedback, hvis de tog nogle forkerte beslutninger. Det er ikke alle, der har ro nok i organismen til at kunne, siger Mie Karleby.

To hjul

Gennem årene har man på Kamager brugt mange ressourcer på at få sat rammerne for de selvstyrende team. Det faglige og det samarbejdsmæssige er som to bilhjul, der hele tiden skal være lige meget luft i, hvis selvledelse skal fungere, mener Mie Karleby.

– Det faglige er på mange måder det nemmeste at håndtere. Alle er fagligt kvalificerede og går op i det med liv og sjæl. På teammøder kan det derfor være en fristelse at holde sig på den sikre faglige grund. 

– Det er nemmere at snakke om nogle sokker nede i vaskeriet, end det er at tage hul på svære samarbejdsmæssige emner – som fx en, der ikke følger de aftaler vedrørende en bestemt beboer, som vi besluttede på sidste teammøde. Det er vigtigt ikke at gemme den slags diskussioner væk, blot fordi de er svære, siger Mie Karleby.

På Kamager samarbejder man med konsulenter. Selvom der er gode coach-kompetencer i huset, er det ifølge Jesper Andreasen vigtigt, at der hele tiden bliver føjet nye ord og nye indsigter til udefra.

– I øjeblikket er vi i gang med et forløb, der har fokus på, hvilke individuelle kompetencer, der er vigtige. Vi sætter ord på dem og arbejder målrettet på at gøre dem så håndgribelige, at det ikke bliver floskler. Tingene skal virkelig sætte sig, hvis det skal flytte noget i hverdagen. Men hvis man får tydeliggjort forventninger og rammer, så det bliver konkret, så får alle mere tillid til hinanden, siger Jesper Andreasen.

Selvledelse er fremtiden

Tillid er krumtappen i det hele, mener Mie Karleby. Hvis den ryger, kan man få store problemer i et selvstyrende team.

– Det er den gode intention, der skal styre. I stedet for at gå og tro alt muligt, så spørg! Der er som regel en god grund til, at tingene er, som de er. Det skal du tro på. Det er så vigtigt, at man forventer sig noget godt af hinanden, at man går ud fra, at folk opfører sig ordentligt og gør deres bedste. Det er gift, hvis du mister tilliden til dine kolleger, siger Mie Karleby, og erkender, at selvledelse på den måde er en udfordrende organisationsform, der potentielt kan give konflikter. Hvis man til gengæld kan løse de ting, der opstår, så står man endnu stærkere.

– Det er den sværeste måde at organisere sig på. Men når selvledelse kører godt, så findes der ikke nogen bedre organisationsform. Når alle får kommunikeret, og det hele spiller godt sammen, så får beboerne det bedste produkt. Jeg er overbevist om, at selvledelse er fremtiden, siger Mie Karleby. 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Arbejdsmiljø, Forbund og a-kasse, Ledere og mellemledere