icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Steinerpædagogik

UCSJ og Marjatta samarbejder

Studerende inden for social- og specialpædagogik kan vælge at få en uddannelse inden for steinerpædagogikken

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 17-2014 /

Der er noget at glæde sig til for de pædagogstuderende, som ønsker at fordybe sig i Rudolf Steiner-pædagogikken. En netop indgået samarbejdsaftale mellem uddannelsescentret Marjatta og University College Sjælland (UCSJ) betyder, at pædagogstuderende kan tage den social- og specialpædagogiske del af uddannelsen i professionsbachelor på Marjatta.

Begge parter har længe haft lyst til et tættere samarbejde omkring pædagoguddannelsen, og da den nye studieordning med en social- og specialpædagogisk retning blev oprettet i 2014, var det nærliggende at realisere drømmen. Marjatta, der har 60 års erfaring med specialpædagogik, kontaktede UCSJ og efter en del møder for at finde fælles fodslag er det aftalt, at Marjatta årligt opretter 25 pladser.

Herudover er det også aftalt, at Marjatta skal udbyde efter- og videreuddannelse og have en forskningsdel tilknyttet. 

Lisbet Kolmos, leder af Marjattas Seminarium og udviklingscenter, siger om den steinerpædagogik, som praktiseres på Marjatta:

– Vi lægger vægt på at opbygge en stærk faglighed gennem selvudvikling, der bliver understøttet af kunstneriske aktiviteter og fordybende samtaler. Intuition, livskvalitet, livsmening og spiritualitet er nogle af de begreber, uddannelsen beskæftiger sig med.

Ingen knaster

Uddannelseschef for pædagoguddannelsen på UCSJ, Susanne Tellerup, har været den, der skulle få alle enderne til at nå sammen i forhold til aftaler og de omfattende organisatoriske forhold i grunduddannelsen. Hun er chef for de fire uddannelsessteder, hvor der udbydes pædagoguddannelse på Sjælland. Geografisk ligger de i Vordingborg, Nykøbing Falster, Slagelse og Roskilde. På alle fire uddannelsesinstitutioner eksisterer der gamle og stærke faglige kulturer, som skal finde sammen med en anderledes organisation som Marjatta.

Derfor var det vigtigt fra starten at få skabt rammen om en åben dialog i samarbejdet, og det er lykkedes, siger hun.

– Vi ser ikke nogen knaster, men forskelligheder og gode muligheder for at højne den faglige kvalitet i uddannelsen.

I forvejen har UCSJ samarbejdet med Marjatta, så kendskabet til hinanden var der.

– For os har det været betydningsfuldt at kunne få endnu en pædagogisk variant ind i pædagoguddannelsen til gavn og glæde for de studerende. De har en anden tilgang til pædagogikken, end vi repræsenterer. Det er gavnligt at mødes med andre og blive skarpere på det, som vi selv står for, siger Susanne Tellerup.

– Vi har visionerne til fælles, og begge parter ønsker på alle niveauer af samarbejdet at udvikle høj faglig kvalitet i det socialpædagogiske felt.

Interessen er stor

Interessen blandt de studerende for den social- og specialpædagogiske del af uddannelsen er meget stor. Så stor, at ikke alle kan få deres ønsker opfyldt, fortæller Susanne Tellerup.

Hvert år optager UCSJ 747 studerende, og i den aftale, der er indgået med Region Sjælland, kan 37 pct. af en årgang studere social- og specialpædagogik.

Dette tal skal sammenholdes med, at ca. 50 pct. af en årgang ønsker en professionsbachelor i social- og specialpædagogik. Og interessen er støt stigende.

– Jeg tror, det er en tendens i tiden at søge mod det specielle. For mange unge er det en motor at gå ind i pædagoguddannelsen, at de gerne vil gøre noget for børn og unge, der ikke har haft en let start i livet, siger Susanne Tellerup.

Det er endnu ikke fastlagt, efter hvilke kriterier, studiepladserne skal fordeles.

– På landsplan arbejder vi på at finde en løsning, så de studerende får samme vilkår for at komme ind i specialiseringen, siger Susanne Tellerup. 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse