icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Studerende

Hvad gør praktikken god?

PLS vil kåre ‘årets praktikfortælling’ for at sætte fokus på den gode praktik og på det, der skal til for at gøre praktikperioden til noget afgørende i studietiden

  • Af Jens Nielsen
  • 22-2014 /

I det nummer af Socialpædagogen, der udkom 29. august, var der en artikel, der handlede om praktikken. Her beskrev den studerende Solveig Vinding og hendes praktikvejleder på botilbuddet Sankelmarksvej i Vordingborg Lone Heeris, hvordan de begge lærer af praktikforløbet. Praktikanten får øset på af faglighed og faglig selvtillid. Praktikvejlederen har stor gavn af at skulle sætte ord på både egen og arbejdspladsens praksis.

Se, det er en god praktikfortælling, og den slags vil de studerendes organisation PLS gerne have flere af.

For samtidig med, at der er masser af bøvl med manglende praktikpladser, skal der også være plads til at sætte fokus på de mange gode praktikforløb, der giver de studerende et skub i den rigtige retning, mener PLS, der nu vil kåre ‘årets praktikfortælling’.

Opfordringen til de studerende i praktik er derfor at skrive deres fortælling og sende den til PLS.

Praktikken er, lyder det fra PLS, den pædagogstuderendes mulighed for at afprøve teori i praksis – en unik mulighed for studerende for at udvikle sig både fagligt og personligt.

Din egen historie

For at kunne inspirere og udveksle erfaringer, ønsker PLS, at omdrejningspunktet bliver den positive historie om, hvad det er, der har ført til, at den studerende har udviklet sig rent fagligt og personligt? Hvad har været den bedste eller mest lærerige oplevelse i praktikken? Er der episoder i praktikken, der har været skelsættende for den faglige og personlige udvikling?

‘Vi vil lægge vægt på det faglige og personlige og samspillet mellem vejleder og studerende. Det kan være beskrivelsen af et vellykket projekt og dertilhørende faglige overvejelser – eller – hvordan I har planlagt og gennemført vejledningsmøderne på en ny og spændende måde’, lyder det fra PLS – der er helt på det rene med, at det bliver nogle meget individuelle oplevelser, der lander i mailboksen hos studieorganisationen.

‘Vi er ude efter historier, som du husker tilbage på med glæde og stolthed. Det kan være beskrivelsen af et vellykket projekt, et godt vejledningsmøde, mødet med børn, brugere, forældre og kollegaer. Historier, som du mener har været med til at forme dig som menneske og pædagog’, lyder opfordringen til de studerende, men opfordringen går også ud til praktikstederne og praktikvejlederne:

‘Det er en oplagt lejlighed til at lægge en plan for den studerendes praktik og for, hvordan I som personalegruppe vil præge en kommende kollega. Det er en god idé at stille krav til den studerende, og det er ligeledes oplagt at bruge den studerendes energi og interesse for at tilegne sig ny viden. Hvorfor ikke vende den om? Bed den studerende lave et oplæg på personalemødet om noget af den nyere teori, han eller hun er blevet undervist i på pædagoguddannelsen. På den måde kan i sikre jer, at alle parter får noget positivt ud af praktikken’, lyder det fra PLS.

Der er ingen grænser for, hvor lang eller kort den gode praktikfortælling skal være. Historien skal blot have en pointe, der kobler til ‘den gode praktik’.

PLS udvælger en vinder ved afslutningen af hver halvårspraktik – næste gang i februar 2015. Og der er gode bogpræmier til både vinderen og ni andre indsendere.


Læs mere på www.pls.dk/historie og læs artiklen fra Socialpædagogen.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Grunduddannelse