Af Ulla Dyrløv
Denne bog slutter med intet mindre end en quick-guide til ‘det professionelle kram’ – altså en trin-for-trin-vejledning for professionelle, der vil tage hånd om et barn eller en ung. Guiden er helt nede på jorden og fortæller konkret, hvordan forfatteren, der er børnepsykolog, selv etablerer kontakt, stiller spørgsmål og afslutter samtalen. Fx beskriver hun, hvad hun gør ved første møde, hvor hun fx altid står i hoveddøren og byder velkommen. Hun pointerer, at velkomsten er vigtigt fordi det er her, kontakten skabes – og kontakt er helt afgørende, hvis hun senere skal nå nogen vegne. Hun lægger endvidere vægt på fra start at fremstå tydelig som person – og beskriver fx, hvordan hun altid viser ind i samtalerummet med ordene: ‘Der er fire stole, og den derovre, det er min, og jeg skal helst have den, for jeg er sådan en, der skal have den samme stol igen og igen’. Bogen indeholder også en række kapitler om fx tegn på mistrivsel, udredning og de tre P’er – privat, personlig og professionel. Samt et kapitel med overskriften: ‘Når en fagperson ikke er god til sit arbejde’ – og spørgsmålet: Kan man lære at blive god?
Akademisk Forlag. 144 sider. 299 kr.