icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Sommerhøjskole

Følelsen af sommerferie

Når man ikke kan rejse på ferie, må man trække feriestemningen ind i hverdagen. Derfor har Støttecentret Magneten i Lyngby for fjerde år i træk afholdt sommerhøjskole – fem dage med udflugter, aktiviteter, hygge og socialt samvær

  • Af Tina Løvbom Petersen
  • 15-2015 /

Solen skinner fra en stort set skyfri himmel – for det gør den jo altid, når der er sommerhøjskole på Magneten, hvis man spørger Sten, som er en af de faste brugere af støttecentret. I haven bag den gamle hvidpudsede villa i hjertet af Lyngby vidner bålstedet om hygge og mad over ild aftenen før, og indendørs i det store fællesrum breder sig en duft af nybrygget kaffe og hjemmebagte boller.

– Det er den bedste uge hele året, og jeg har været med alle gange. Vi hygger, vi har det rart, får nogle kreative oplevelser – der er feriestemning i hele huset, siger Sten, mens han udpeger de forskellige billeder og opslag på væggene, hvor borgerne kan melde sig til højskoleugens mange aktiviteter. Kanotur, glasslibning, teatersport, museumsbesøg, bål og snobrød, kreativ maling, stomp, sang, fotosafari – og selvfølgelig fredagens store afslutningsfest i discorytmernes tegn.

Sommerhøjskolen på Magneten, der er et kommunalt netværkstilbud til udviklingshæmmede voksne borgere, udgør for mange et alternativ til den ferie, de ikke længere har mulighed for at komme på.

– Vi har førhen arrangeret fælles rejser for borgerne tilknyttet Magneten, men det har vi ikke mulighed for længere. Derfor er den her højskoleuge så dyrebar for alle, for det er her, vi oplever følelsen af ferie, frihed, sammenhold og samarbejde på tværs af de netværk, vi normalt færdes i, lyder det fra aktivitets- og værestedsmedarbejder Jette Larsson, som er projektansvarlig for højskolen.

Morgensang og fælleskanin

Ingen højskole uden traditioner. Hver morgen tager de mange fremmødte borgere og medarbejdere hul på dagen med fælles morgenmad, dagens ord og et par sange, som de fleste kender fra støttecentrets musikhold. Mens der i dag synges med på sangene ‘Joanna’ og ‘Fætter Mikkel’, går husets kanin, Bailey, på omgang blandt borgerne og bliver rigelig forkælet med klap og kram. Snakken går hurtigt henover morgenmaden, for alle gårsdagens oplevelser skal fordøjes og deles med andre.

– Jeg var på Arbejdermuseet i går, og det var spændende. Man oplever noget, man ikke har prøvet før, og der er hele tiden nogle sjove aktiviteter at stå op til, fortæller Sanne, som bor i egen lejlighed men regelmæssigt kommer i Magneten, hvor hun gerne hjælper til i køkkenet.

Men i den her uge handler det ikke om pligter og arbejde – det er ferietid.

– Faktisk vælger mange af vores borgere at lægge deres ferie i netop højskoleugen, så de kan være med mest muligt. De har det sjovt – og det har vi medarbejdere også, siger socialpædagog Lisbeth Hove, som er ved at gøre sig klar til formiddagens første aktivitet, glasslibning.

Med glas og skåle i alle afskygninger, klistermærker og godt med hjælpende hænder går de cirka 15 tilmeldte i gang med at lave deres egen personligt designede kunst. Som Kate, der har medbragt en klar glasvase, hun nu vil pynte og siden få slebet.

– Den skal stå på min mors grav, og der skal stå mor på den og være en masse fine stjerner på, fortæller hun.

Kort om Magneten


Støttecenter Magneten er et kommunalt netværkstilbud til udviklingshæmmede voksne i alderen 18-67 år, der bor i botilbud eller egen bolig i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Målgruppen i støttecentret er de borgere, der modtager eller har modtaget hjemmevejledning, og som fortsat har brug for at indgå i og få udbygget sociale relationer og aktiviteter med de øvrige brugere.

Magneten har et fritids- og aktivitetstilbud med 50 pladser beliggende i en ældre villa med have. Én gang om året i gennemføres en sommerhøjskole på en uge finansieret af donationer fra private organisationer og virksomheder, og hvor Støttecenter Magneten stiller personale til rådighed.

Læs mere på www.ltk.dk/om-stoettecenter-magneten

 

 

Det lokale folketing

I hverdagen er der også mange aktiviteter på Magneten, hvor alt arbejde er båret af stor borgerinddragelse – ikke mindst via Magnetrådet, som Sten beskriver som det lokale Folketing, og som han selv er formand for.

– I Magnetrådet er vi både borgere og medarbejdere, og vi har en postkasse, hvor alle kan lægge ris og ros eller komme med forslag til, hvad vi skal lave, siger Sten, som selv betragter Magneten som sit andet hjem.

I det daglige arbejder de i alt 28 fastansatte medarbejdere, hvoraf langt de fleste er socialpædagoger, sjældent samlet, for en stor del af arbejdet handler om at yde støtte til borgerne i egen bolig. Derfor er det også for medarbejderne en stor oplevelse at være fælles om at afvikle sommerhøjskolen, som gerne er placeret i uge 27.

– Vi kender jo ikke altid hinanden, så for medarbejderne er højskoleugen en god mulighed for at samarbejde på tværs i organisationen, prøve nye færdigheder af og også lære nye borgere at kende. Med den her uge bryder vi mønstret med én til én-støtte – og det er noget, alle glæder sig til. Ikke mindst de cirka 50 borgere, der deltager. De kan leve højt på højskolen i et helt år, fortæller leder af Magneten, Vibeke Gaarde.

Mens en del af dagens kursister er taget på enten kanotur i Frederiksdal eller på sejltur med Lyngby bådfart, er der stødt flere til i værkstedet, hvor der bliver arbejdet med dyb koncentration med at pynte glas. Også hos Sanne, som er i gang med at lave et sæt fine hvidvinsglas til sin mor – og i øvrigt stornyder at være på højskole.

– Til daglig er der mange, der sidder alene derhjemme, men det her er med til at gøre, at man ikke keder sig. Vi trækker hinanden op med sådan en uge med masser af godt humør, siger hun.

Magnetens sommerhøjskole varer i alt fem dage og kører fra tidlig morgen til sen aften – og i løbet af ugen deltager de fleste medarbejdere og i alt omkring 50 borgere i de mange forskellige aktiviteter. Arrangementet er støttet økonomisk af fondsmidler fra Nordea Fonden og Johannes Fog Fonden.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Voksenhandicap­området, Socialpædagogisk praksis