icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Autismevenlig undervisning

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 08-2016 /

Af Charlotte Ryhl

Arbejder du med undervisning af børn med autismespektrumforstyrrelse, ASF? Enten som lærer eller socialpædagog i såvel et alment som et specialtilbud? Eller er du studerende med interesse for feltet? Så er denne bog måske noget for dig. Formålet med bogen er dels at præsentere en grundlæggende viden om ASF i et lettilgængeligt sprog, dels at præsentere nogle konkrete redskaber til at udføre autismevenlig undervisning. Redskabskassen indeholder kapitler om såvel didaktiske overvejelser som forældresamarbejde og forberedelse samt om relationen mellem eleven med ASF og underviseren. Derudover er der et kapitel med helt konkrete tips og tricks, der spænder fra at sørge for en god start på dagen i form af morgenmad og håndtryk til eleverne – til fx at skabe overblik for eleverne ved at lave et dagsskema på tavlen. Bogens forfatter er autoriseret psykolog og ejer af firmaet Autismevidne – samt ansat ved Børnehus Sjælland i Næstved og ekstern lektor på Københavns Universitet. Baggrunden for bogen er bl.a., at antallet af inkluderede børn med ASF i folkeskolen er stigende, og at mange undervisere derfor efterlyser viden om målgruppen. 


Hans Reitzels Forlag. 163 sider. 275 kr.

 



Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Fagbøger, Autisme