Af Charlotte Larsen, Steen Hildebrandt og Trine Beckett
‘En håndbog i ledelse med mening’. Sådan lyder undertitlen på denne bog – og det lyder jo besnærende og tiltrængt: Som det bliver noteret i den pressemeddelelse, der følger med bogen, så var hver niende offentligt ansat i løbet af 2014 sygemeldt med stress – og på arbejdspladser med dårlig ledelse var dobbelt så mange stressramte. Forfatterne, der på forskellig vis har beskæftiget sig med ledelse og organisationsudvikling, har fokus på ledelse inden for det offentlige, som i disse år undergår store forandringer. Efter et par årtier med måling, evaluering og effektivisering er det nu på tide at se på meningen med arbejdet, er budskabet, og forfatterne giver her deres bud på et tankesæt og en tilgang, MeningsMetoden, der gennem en proces i seks faser giver både ledere og medarbejdere værktøjer til at arbejde strategisk med kvaliteten i hverdagen – og dermed skabe gyldne øjeblikke i arbejdslivet. Hvert af bogens kapitler inddrager både eksperter og samfundsdebattører og ikke mindst seks praktikere, der har prøvet kræfter med metoden.
Akademisk Forlag. 136 sider. 349,95 kr.