Færre blade flere nyheder
Fra august udkommer den trykte udgave af Socialpædagogen hver tredje uge. Hvert blad får til gengæld lidt flere sider og suppleres af et opgraderet nyhedsbrev, særlige tillæg og dag til dag-journalistik på nettet.
Der sker nye ting med dit fagblad. Fra dette nummer går der tre – mod tidligere to – uger, før der igen dumper et trykt blad ned i din postkasse. Til gengæld bliver der mere digital journalistik og kommunikation med bl.a. et opgraderet elektronisk nyhedsbrev, der giver mulighed for en langt højere grad af aktualitet i den journalistiske dækning.
Formand for Socialpædagogerne og ansvarshavende redaktør for fagbladet Socialpædagogen, Benny Andersen, siger:
– Fagbladet skal fortsat være stedet, hvor man kan fordybe sig og holde sig orienteret om både det pædagogfaglige, det fagpolitiske og det socialpolitiske stof, ligesom det også er der, man som læser møder fagfællers viden og erfaring. Men samtidig ønsker vi i Socialpædagogerne at præge debatten og sikre, at medlemmernes stemmer bliver hørt. Og skal man være synlige i nyhedsstrømmen, handler det i høj grad om at kunne være ‘på’ med det samme.
Derfor er der nu udtænkt en ny model, hvor antallet af trykte blade sættes ned fra 24 til 17 blade om året, mens den aktuelle dag til dag-journalistik opgraderes dels via nyheder på sl.dk og socialpaedagogen.dk, dels via en styrkelse af forbundets nyhedsbrev, der fra efteråret vil udkomme midt imellem udgivelsen af de trykte fagblade og både stille skarpt på aktuelle nyheder på det socialpædagogiske område og orientere om forbundets aktiviteter og holdninger, faglige nyheder og servicetilbud til medlemmerne.
Ind i nyhedsstrømmen
Hvor jobannoncer før har udgjort en stor del af fagbladets sider, er annoncerne nu i stigende grad flyttet over på nettet. Samme udvikling er også sket med hensyn til nyheder og debatstof, hvor mange danskere – herunder også socialpædagoger – i stadig større grad får nyheder fra pc, tablet eller mobilen. Og her spiller både de traditionelle mediers netudgave og de sociale medier som eksempelvis Facebook og Twitter en stor rolle.
Det har øget tempoet i nyhedsstrømmen og antallet af nyhedsudbydere, og det påvirker muligheden for at sætte en dagsorden om fx det socialpædagogiske arbejdsområde.
– For en faglig organisation som Socialpædagogerne er det selvfølgelig vigtigt at være synlige både lokalt i kommunerne og på landsplan, og det kræver, at man kan rykke hurtigt på en sag. Det har i sagens natur hidtil været noget af en akilleshæl for det trykte fagblad, hvor der går en uge, fra bladet afleveres til tryk, til det udkommer, siger Benny Andersen, som tilføjer, at det handler om i højere grad at kunne byde hurtigt ind med en socialpædagogisk vinkel på de daglige nyheder.
– Vi skal sikre, at forbundets og medlemmernes holdninger og erfaringer kommer i spil i den offentlige debat – og at socialpædagoger og det socialpædagogiske fag bliver mere synligt og helst ikke til at komme uden om.
Tillæg og temanumre
De penge, der spares ved at udgive færre trykte blade, de geninvesteres bl.a. i at øge sideantallet i hvert blad og i at ansætte en journalist mere for at opgradere dag til dag-journalistikken.
Derudover vil der med mellemrum blive udgivet særlige tillæg og temanumre, der fx fokuserer på forskning og ny viden, på efteruddannelse og kompetenceudvikling eller på aktuelle (fag)politiske emner. Endelig vil også fagbladets hjemmeside, socialpaedagogen.dk, få en længe tiltrængt overhaling, der gør sitet mere brugervenligt, ligesom der også i det trykte blad vil blive introduceret nye elementer og justeringer af designet.
– I sidste ende skulle medlemmerne gerne få en bedre og mere aktuel journalistisk dækning af den socialpædagogiske virkelighed, af den socialpolitiske debat og af forbundets indsats for at forbedre både medlemmernes arbejdsvilkår og borgerens livsbetingelser, lyder det fra Benny Andersen.
Det er forbundets hovedbestyrelse, der i foråret godkendte den nye model for udgivelsen af fagbladet, og ændringerne kommer løbende til at ske henover efteråret, hvor bl.a. forbundets kongres og de fagpolitiske debatter op til og på kongressen selvfølgelig vil præge bladets indhold. Men redaktionen vil stadig også rigtig gerne høre om erfaringer, dilemmaer og løsninger ude på arbejdspladserne, så skriv derfor fortsat med gode ideer til redaktionen@sl.dk.