Stor tillid til a-kasserne
A-kassernes medlemmer har stor tillid til a-kassernes muligheder for at hjælpe og langt mindre fidus til jobcentrene, viser ny undersøgelse. Et vigtigt signal til politikerne, mener Socialpædagogernes a-kasse
Hvis man bliver ledig, så det er ganske klart, hvor der er størst og bedst hjælp at hente – det er hos a-kasserne. Det fremgår af en ny undersøgelse, der også tyder på en langt mindre tillid jobcentrene. Det skriver Ugebrevet A4.
Det er analyseinstituttet MSI Research, der har spurgt 13.000 medlemmer af en række a-kasser, og det er første gang, at tilfredsheden med a-kasserne er blevet mål på tværs af kasserne. I undersøgelsen, der er lavet i slutningen af 2016, opnår a-kasserne i spørgsmålet om evnen til at hjælpe og vejlede den ledige en samlet score på 79 ud af 100. Det vurderes af MSI til at være ‘et højt niveau’, og lige på grænsen til at være ‘meget højt’, som gælder for en score på 80 eller derover.
Undersøgelsen viser også, at medlemmerne generelt vurderer, at de i a-kasserne bliver mødt med imødekommenhed og hjælpsomhed, at de ansatte er lette at komme i kontakt med og er gode til at vejlede dem som ledige.
A-kassernes medlemmer er derimod markant mere forbeholdne over for de kommunale jobcentre. Centrene opnår en ‘lav’ score på 54.
Det er Danske A-kasser (det tidligere AK-Samvirke), der har fået MSI til at lave undersøgelsen, der også viser, at a-kasserne ligger lavt, når det handler om at fremstå innovative og nytænkende. Her er scoren kun 52. Alligevel er den samlede score til a-kasserne på 71 – altså på ‘et højt niveau’.
God rådgivning
Socialpædagogernes Landsdækkende Arbejdsløshedskasse, SL-A, er siden 2009 blevet målt af MSI og ligger særdeles godt til i medlemmernes vurdering – faktisk helt i top hos de målte a-kasser. Særligt, når det gælder den konkrete rådgivning, bliver SL-A vurderet rigtig godt, og hos Socialpædagogerne mener forbundskasserer Michael Madsen, at undersøgelsen er et vigtigt signal til politikerne:
– Den viser tydeligt, at a-kasserne af medlemmerne bliver set som den vigtigste rådgiver og den, der bedst kan hjælpe dem videre, hvis de bliver ledige. Og i vores a-kasse føler vi da også, at det er os, der bedst kender de lokale arbejdspladser og de indgange, der kan være for ledige medlemmer. På den led giver det særdeles god mening også fremover at lade a-kasserne spille en central rolle i beskæftigelsesindsatsen, siger Michael Madsen.
Se artiklen i Ugebrevet A4 via www.kortlink.dk/pkqa