Lærer-forhandlinger er et must
Forhandlerne i CFU og Forhandlingsfællesskabet kræver reelle forhandlinger om en ny arbejdstidsaftale for lærerne. Det er afgørende for at kunne nå frem til generelle OK-aftaler, lyder det
Hvis der ikke bliver forhandlet reelt om en arbejdstidsaftale til lærerne, så kan det have lange udsigter at nå frem til generelle aftaler ved OK 2018-forhandlingerne. Sådan lyder det kontante budskab fra topforhandlerne i CFU (Centralorganisationernes Fællesudvalg) og Forhandlingsfællesskabet.
Forhandlerne for de to fællesskaber har i et brev til arbejdsgiversidens forhandlere gjort det klar, at lærernes arbejdstidsaftaler skal være funderet i en overenskomst mellem parterne – og ikke som nu være funderet på det lovindgreb, der fandt sted i 2013.
Men kort før OK-forhandlingerne går i gang, har både statens forhandlere og KL afvist at gå ind i forhandlinger om en sådan aftale, og det vækker vrede og undren på den anden side af forhandlingsbordet:
– Det er helt uacceptabelt. At finde fælles løsninger er afgørende for et velfungerende arbejdsmarked og for at understøtte og udvikle de offentlige arbejdspladser, siger Flemming Vinther, formand for CFU.
I brevet til arbejdsgiverne hedder det, at det er ‘magtpåliggende for Forhandlingsfællesskabet og CFU at gøre det klart, at vi forventer, at KL og Moderniseringsstyrelsen optager reelle, frie og fair forhandlinger med organisationerne på undervisningsområdet med henblik på at kunne indgå en aftale om arbejdstid mv.’
Det danske arbejdsmarked – også det offentlige – bygger på, at vi forhandler og indgår aftaler. Det er det, der har udviklet og fornyet den offentlige sektor. Derfor er det også helt afgørende, at alle personalegrupper får mulighed for reelle forhandlinger. Det gælder også underviserområdet. I modsat fald er vi jo i færd med at demontere den danske model
Benny Andersen, formand, Socialpædagogerne
‘Da arbejdsgivernes vilje til at indgå i et reelt forhandlingsforløb på dette område bliver tillagt stor betydning af såvel CFU som Forhandlingsfællesskabet i forhold til at kunne indgå generelle forlig ved OK 2018, vil vi opfordre til, at forhandlingerne påbegyndes snarest muligt’, skriver de 15 forhandlere.
Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, der sidder i Forhandlingsfællesskabets forhandlingsudvalg og altså er en af de 15 underskrivere af brevet, peger på, at det ‘kun er ret og rimeligt’ at få gang i forhandlingerne:
– Det danske arbejdsmarked – også det offentlige – bygger på, at vi forhandler og indgår aftaler. Det er det, der har udviklet og fornyet den offentlige sektor. Derfor er det også helt afgørende, at alle personalegrupper får mulighed for reelle forhandlinger. Det gælder også underviserområdet. I modsat fald er vi jo i færd med at demontere den danske model, siger Benny Andersen.