Unge finder venner på nettet
Det kan være svært for unge med kognitive handicap at få venner, men her kan internettet være en hjælp. Et nyt forskningsprojekt undersøger, hvordan de unge kan bruge internettet til at skabe og fastholde flere sociale relationer
Man ser det så tit: Unge mennesker, der sidder foran computeren eller med mobiltelefonen i hånden og zapper rundt. Men hvad laver de derude på det berømte internet?
Det ved forskere ganske meget om, når det kommer til unge generelt. Men når det specifikt gælder unge med kognitive handicap som fx udviklingshæmning, autisme eller ADHD, er de på bar bund. Det er et problem, mener et hold forskere fra Aalborg Universitet, som nu – i samarbejde med tre specialtilbud – vil råde bod på det.
– Der mangler grundlæggende viden om denne gruppes net-adfærd. Unge med intellektuelle handicap er ikke anderledes end andre unge, når det kommer til digitale medier. De vil være med dér, hvor andre unge mennesker er. På de almindelige platforme som Facebook, YouTube, Minecraft, Snapchat osv., udtaler Anne Marie Kanstrup, som er professor ved Institut for Planlægning og leder af forskningsprojektet, i en pressemeddelelse.
Projektet, der støttes af Velux Fonden med godt fire mio. kr., skal i samarbejde med specialtilbuddenes pædagoger, lærere, ledere, de unge selv og deres forældre afdække, hvordan de unge gebærder sig på nettet, og hvilke net-behov, de har.
– Digitale teknologier giver en række muligheder for at støtte målgruppen i at udvikle og fastholde sociale fællesskaber, men vi ved meget lidt om, hvordan unge med kognitive handicap forstår og oplever digitale fællesskaber, og de unge og deres støttepersoner mangler både viden og strategier til digital trivsel, siger Anne Marie Kanstrup.
Mere præcist skal projektet munde ud i idéer og metoder til, hvordan de unge kan skabe flere og bedre sociale relationer ved hjælp af internettet. Det kunne fx være venskaber, der holdes ved lige via Facetime, eller forsøg på at samle unge, der interesserer sig for at spille Mine-craft, i den virtuelle verden.
– Måske kunne der opstå et fællesskab, hvis de fik mulighed for at koble op på det samme spil og spille mod hinanden. Der er mange muligheder, og det er dem, vi skal undersøge sammen, siger Anne Marie Kanstrup.
Projektet blev skudt i gang den 1. januar i år og løber fire år frem.
Læs mere om forskningsprojektet her