Gode resultater med børneinddragelse
Børns Vikår-projekt styrker inddragelsen af udsatte børn i sagsbehandlingen og bliver positivt modtaget af Socialpædagogerne
’Hos Børns Vilkår møder vi ofte børn og unge, som ikke forstår afgørelserne. Vi har mødt børn, der tror, at de er blevet anbragt, fordi de har gjort noget forkert, og de bebrejder derfor sig selv.’
Sådan skriver vicedirektør i Børns Vilkår Helle Tilburg Johnsen i et debatindlæg på Altinget. For selvom både FN’s børnekonvention og serviceloven giver udsatte børn og unge ret til at blive hørt, så sker det mange gange ikke.
Derfor søsatte Børns Vilkår med støtte fra TrygFonden for fire år siden projektet ‘Bedre Børneinddragelse’. Her har Roskilde, Tårnby og Faxe kommuner med en række indsatser arbejdet på at styrke børneinddragelsen.
Når der er sammenbrud i en anbringelse, angiver børnene det forkerte match som den væsentligste årsag. Det er helt afgørende for socialpædagogers arbejde, at børnene og de unge inden anbringelsen er inddraget og hørt om, hvad de har brug for
Verne Pedersen, næstformand, Socialpædagogerne
Forskningscentret VIVE har nu offentliggjort sin evaluering af indsatsen, og effekten er klar: 92 pct. af sagsbehandlerne vurderer, at de nu ved, hvordan de kan sikre god børneinddragelse i deres sager – det er en stigning på 30 pct.
Projektets udfordring har dog været, at sagsbehandlerne har haft det samme antal sager og derfor gav udtryk for at mangle tid til at inddrage børnene mere, viser evalueringen.
Børns Vilkår og Socialstyrelsen samarbejder nu om et videre rådgivningsforløb for kommuner for at styrke inddragelsen af børn i deres sager.
Indsatsen bliver positivt modtaget af Socialpædagogerne, der netop nu er ved at foretage en undersøgelse af børn, unge og anbringelsespersonales oplevelse af inddragelse i børnesager.
– Når der er sammenbrud i en anbringelse, angiver børnene det forkerte match som den væsentligste årsag. Det er helt afgørende for socialpædagogers arbejde, at børnene og de unge inden anbringelsen er inddraget og hørt om, hvad de har brug for, siger næstformand i Socialpædagogerne Verne Pedersen og fortsætter:
– Desuden har vi et ansvar for at gøre børnene til demokratiske medborgere. Det bliver de kun, hvis vi lærer dem at deltage i deres eget liv. At blive hørt er selvfølgelig ikke det samme, som at bestemme og kunne vælge frit. Børnene skal stadig have tillid til, at de voksne træffer beslutningerne. Ellers bærer de på alt for stort et ansvar.